TURBOSMART motor tuning (09.09.2005)
Dnes přinášíme opět něco nového do rubriky motorový tuning a to hlavně pro náročnější tunery. Z kraje protinožců, tedy Austrálie, očekává většina nás našinců pohodu, pěkné počasí, surfaře a klokany. To, že v Austrálii existuje extrémně silná tunerská a motor sportovní scéna, je známo málokomu.
Jednou z předních australských firem zaměřených na výrobu tuningu a racingových doplňků je společnost Turbosmart. Tato dnes již světoznámá inovativní dílna se zabývá profesionální výrobou turbo ventilů, regulátorů turbo tlaku, FCD usměrňovačů a Wastegate ventilů. Jejich produkty nacházejí své uplatnění téměř v každé mezinárodní racingové třídě, v závodních speciálech a významných showcar, jako jsou např:
- auta šampionátu WRC
- VW Golf GTI od Grabta Parkera (firma AET Turbo´s přes 700koní)
- drag VW od Staggs Racing - nejrychlejší VW Dragster (7,9s na čvrt míli)
- auta účastnící se rally Paříž-Dakar
- auta novozélandské NZ dragracing scény
- Subaru od Easy Street Motorsport - (9,44s na čtvrt míli)
- auta americké dragracing scény
- australský Andra Sport Compact šampionát
- MG Maestro Turbo - nejrychlejší anglické auto 4x4
- japonský D1 Drift šampionát
- auta americké NASCAR série
- Subaru WRX od Tomy Rigolli - nejrychlejší Subaru WRX (8,88s na čtvrt míli)
- Mitsubushi EVO od Roberta Barac (firma APC)
- Toyota Corolla K20 od Dave McPherson
- Honda CRX/DelSol od Online Performance´s
- Honda Civic od Paula Bhawana
- Ford Cortina od Roberta Campisi
- Opel Commodore - nejvýkonnější Opel na světě 1525HP
- Suzuki Hayabusa GSX 1300R od firmy S&S Pro atd.
Jak je vidět produkty firma Turbosmart musí splňovat ty nejnáročnější kritéria v těch nejvýkonnějších strojích. Všechny díly jsou vyráběny specializovanými odborníky na nejmodernějších CNC frézách podporovaných CAD/CAM. Zkušenosti nasbírané v motorsportu se odrážejí v aktuální produktové škále.
Kdo nehledá kompromisy, ale to nejlepší a nejkvalitnější pro svoje auto, ten se může plně spolehnout na produkty firmy Turbosmart. Tento australský výrobce se na svoje produkty natolik spoléhá, že poskytuje doživotní záruku na materiál a zpracování.
Produkty Turbosmart můžeme rozdělit do několika hlavních skupin:
1. BLOW-OFF VALVES
přetlakové Turbo ventily známé též pod názvem DUMP/BOV
Popis použití:
"Turbodíra" vzniká náhlým uzavřením škrtící klapky při přeřazení. Turbína (TD) se přitom otáčí dále a mezi ní, mezichladičem (IC) a škrtící klapkou vzniká přetlak vzduchu. Tento přetlak potom při každém řazení rázem sníží otáčky turbíny. Po sešlápnutí spojky se musí turbína dostat nejdřív nazpět do otáček a v té chvíli není ihned k dispozici plný plnící tlak. V průběhu výkonové křivky proto vzniká krátkodobý přepad, tzv. "turbo díra".
Množství nových vozů s přeplňovanými motory dodnes nepoužívá tyto ventily a ty, které je mají, nejsou regulovatelné. Pokud namontujete nebo nahradíte sériový ventil tímto regulovatelným, dá se následně nastavit správný čas, kdy vyprázdnit přetlak ze sacího systému. Lopatkám turbíny potom nic nebrání udržet si stálý tlak po celou dobu provozu a po přeřazení je ihned k dispozici plnící tlak. Kromě toho vzniká použitím Dump ventilu velmi známý syčivý zvuk, který obdivujeme na závodních vozech. Původcem tohoto příjemného zvuku je odfukovaný stlačený vzduch přes ozvučnici ventilu. Pro ještě lepší akustiku mají tyto ventily i odnímatelné a nastavitelné ozvučnice. Písty nebo membrány ventilů jsou ovládané rozdílem tlaků před a za škrtící klapkou, vznikajících při ubrání plynu. Tyto písty nebo membrány pracují i při vysokém plnícím tlaku precisně a neopotřebovávají se. Kromě pístových ventilů se používají i membránová provedení (membrány z Kevlaru), dále se vyrábějí tzv. uzavřené ventily, které nevypouštějí přebytečný tlak mimo uzavřený systém, ale vracejí jej zpět většinou do airboxu před turbínou, tedy zpátky do nízkotlakého sacího systému vozu. Funkce sice zůstávají v principu stejné, ale lepší se průtok vzduchu.
Ilustrační řez jednoduchým Turbosmart Dump ventilem
Turbosmart vyrábí tyto typy Dump ventilů:
BOV typ 1 - Tento model Dump ventilu je určen pro vozy s objemem do 1,5 litru a produkuje standartní nebo střední nárůst.
BOV VEE PORT - Tento model Dump ventilu má unikátně navržen variabilní odfukový systém zaručující výbornou ventilaci přebytečného tlaku.
BOV PLUM BACK - Tento model Dump ventilu je určen pro nadšence, kteří nechtějí být slyšet. Tento ventil vrací přebytečný tlak nazpět do sání.
BOV DUAL PORT - Tento model Dump ventilu dokáže odfukovat přebytečný tlak mimo motor i jej vracet zpět do sání. Dvojcestný systém se sekvenčním spouštěním umožňuje tichý provoz při normálním ježdění i hlasitý efekt při závodech. Dodává se společně s montážní sadou pro změnu ze zpětného na otevřený ventil
BOV MEGASONIC - Tento model Dump ventilu má největší průtok vzduchu z celé výrobní řady Turbosmart a dokáže ventilovat největší množství přebytečného tlaku ze všech dostupných výrobků vůbec. Používá se hlavně na závody a pro show car, vyznačuje se silným zvukovým efektem při vypouštění
2.BOOST CONTROLERS
regulátory tlaku turba
Popis použití:
Turbína umístěná za výfukovými svody využívá výfukové plyny a jejich energii pro svůj pohon. Výfukové plyny roztáčejí lopatky na turbíně, které stláčejí velké množství nasávaného vzduchu v sání, vytvářejí tak přetlak. Za účelem omezení množství plnícího tlaku vytvořeného turbem, je většina turbomotorů vybavena vnitřním wastegate. Wastegate je složený se spouštěče, což je pružinou ovládaná membrána, ventilu anebo klapky. Změnou napětí pružiny ve Wastegate spouštěč může měnit plnící tlak. Avšak, tato metoda kontroly maximálního plnícího tlaku povoluje pouze fixní změny hodnot plnícího tlaku.
Místo změny pružiny je efektivnější metoda změnit plnící tlak do wastegate. Gated Boost Control Valve anebo Elektronic Boost Controler je kontrolovaným ovladačem plnícího tlaku do spouštěče wastegate. jsou zhotoveny z vysoce kvalitního hliníku a mosazi. Tyto booster ovladače jsou známé pro jejich snadnou montáž, uživatelsky jednoduché nastavení a hlavně pro jejich stabilní výkon.
Turbosmart vyrábí tyto typy regulátorů:
BOOST TEE - Umožňuje pouze pevné nastavení BOOST, dá se nastavovat pouze pod kapotou. Vnitřní systém pro snadnější nastavení správného tlaku. Klapkový systém pro rychlejší nástup plnícího tlaku. Dodáváno s kompletním montážním materiálem.
IN CABIN - Umožňuje pouze pevné nastavení BOOST. Navrženo pro montáž do kabiny s možností nastavení za jízdy. Vnitřní systém pro snadnější nastavení správného tlaku. Klapkový systém pro rychlejší nástup plnícího tlaku. Dodáváno s kompletním montážním materiálem.
SINGEL STAGE - Tento model poskytuje rychlý náběh s jedním ideálním nastavením. Ideální pro vozy s Turbem bez sériového BOOST spínače. Plně nastavitelný náběh. Vnitřní systém pro snadnější nastavení správného tlaku. Klapkový systém pro rychlejší nástup plnícího tlaku. Dodáváno s kompletním montážním materiálem.
DUAL STAGE - Tento model poskytuje rychlý náběh se dvěma nastaveními. Ideální pro vozy s Turbem bez sériového BOOST spínače. Plně nastavitelný náběh. Vnitřní systém pro snadnější nastavení správného tlaku. Klapkový systém pro rychlejší nástup plnícího tlaku. Dodáváno s kompletním montážním materiálem.
e-BOOST - Elektronický systém nastavení plnícího tlaku turba. 6 individuálně nastavitelných režimů spuštění plnícího tlaku, vnitřní nebo externí aktivace. Sekvenční nastavení Shift light. Ochrana proti zkratu. Poslední novinky hi-tech elektroniky zaručují rychlý a plynulý náběh plnícího tlaku. Konstrukce šasi umožňuje velkou variabilitu při montáži. Všechny elektronické součástky jsou uloženy v AL obalu, což zaručuje vysokou odolnost při závodech. Vhodné na sprinty, dokonalejší start a sprint, možnost nastavení různých plnících tlaků pří každém převodovém stupni. Vysoká přesnost ukazatelů tlaku a podtlaku, není nutný přídavný budík. Možnost zobrazení jednotek v KPA, Bar nebo PSI. Snadno čitelný 7-segmentový displej s programovatelným paličkovým ukazatelem. Programovatelný spínaný výstup na ovládání různých přístřiků např. voda, nitro, metanol atd. Programovatelná zvuková signalizace např. pro oznámení překročeného plnícího tlaku "over-boost" nebo jako potvrzení náběhu na plný plnící tlak. Paměť hodnot max. a min.plnícího tlaku.
3.FCD-FUEL CUT DEFENDER
přerušovače odpojení paliva
Popis použití:
Většina nejmodernějších turbomotorů je vybavena ochranným systém proti zvýšení plnícího tlaku. Tyto systémy jsou velmi důležité, ale jsou překážkou právě při zvyšování tlaku a zvyšování výkonu. Turbosmart přerušovače odpojení paliva povolí dočasně při zvýšení plnícího tlaku odstavit lambda sondu a povolí zvýšit hodnotu plnícího tlaku, bez toho aby se řídící jednotka přepnula do servisního módu. Zvýšení plnícího tlaku je právě ta nejpřijatelnější cesta, jak u turbomotoru zvýšit výkon.
Torbosmart vyrábí tyto typy přerušovačů:
P-FCD - Pneumatický přerušovač odpojení paliva pro zvýšení plnícího tlaku. Přesně zvýší sériovou hodnotu lambdy při zvýšeném tlaku. Není třeba přerušování žádné elektroinstalace. Vhodné pro vozy s Turbo motorem, které používají MAP senzor pro sledování zátěže katalyzátoru. Obsahuje vnitřní systém pro ulehčení správného nastavení. Povoluje zvýšit bod přerušení paliva ( posouvá sériovou hranici omezovače). Doporučuje se montovat v kombinaci s regulátorem tlaku turba.
E-FCD - Elektronický přerušovač odpojení paliva pro zvýšení plnícího tlaku. Přesně zvýší sériovou hodnotu lambdy při zvýšeném tlaku. Je vybaven jednoduchým systémem nastavení pomocí LED indikátoru. Dodáváno v kompaktním vodě odolném pouzdře. Vhodné pro montáž pod kapotu i do kabiny. Doporučuje se montovat v kombinaci s regulátorem tlaku turba.
4.WASTEGATES
wastegate ventily
Popis použití:
Wastegate je kvazi odtokový kanál s ventilem pro výfukové plyny u turbodmychadla. Regulovaným přepuštěním části plynů mimo turbínu dochází k poklesu otáček turbíny a tím i k omezení velikosti plnícího tlaku. Za regulaci ventilu odpovídá řídící jednotka upevněná přímo na turbíně. Čím větší plnící tlak, který působí na wastegate, tím více výfukových plynů přepouští přes odtokový kanál mimo lopatky turba a tím se snižuje pracovní tlak v turbodmychadle. Řídící jednotka dostává parametry tlaku přímo za turbem v přetlakové části.
Ilustrační schéma funkce wastegate a turbodmychadla:
Wastegate ventily od Turbosmartu mají inovativní design, jsou sestaveny za použití nejlepších dostupných materiálů. To jsou důvody, díky kterým se Turbosmart stal renomovaným výrobcem racing Wastegates. Tělo Turbosmart wastegate je vyrobeno z nerezové oceli 253MA. Tento druh oceli má vysokou odolnost vůči oxidaci, opotřebení, vydrží teploty až do 1200°C a tato ocel je velmi pevná. Uložení membrány je vyrobeno z 6262T6 hliníku doplněného 17-7PH pružinou. Turbosmart wastegates byly a jsou podrobovány množství různých testů v extrémních podmínkách, ale hlavně jsou montovány v různých závodních vozech, které často obsazují první místa v soutěžích po celém světě. Mezi klíčové vlastnosti Turbosmart wastegates patří odolnost vůči vysokým teplotám a velmi vysoký průtok plynů. Turbosmart tyto vlastnosti optimalizoval pomocí úpravy zdvihu pístu a směru průtoku plynů. Navíc Turbosmart začlenil do jejich výrobků unikátní tepelně izolační zónu a také použil nejexotičtější formy materiálů. Turbosmart garantuje, že jejich wastegate porazí jakýkoliv konkurenční výrobek ve stejné velikostní kategorii.
Ilustrační průřez Turbosmart wastegate ventilem:
Torbosmart vyrábí tyto typy wastegate ventilů:
ULTRA GATE 38 - Většina kompaktních 38mm Wastegate na trhu používá běžný dvojlůžkový design obalu podobný sériovému. Design ULTRA-GATE používá unikátní tepelně izolační zónu pro snížení vedení tepla v membráně a 35mm vstupní otvor pro maximální průtok. Tělo je vyrobeno z lité nerezové oceli a těsnící ventil kovaný z jednoho kusu pro lepší pevnost a spolehlivost. Tyto Wastegate jsou testovány a provozovány ve vozech s výkonem až okolo 600 koní. Kompaktní rozměry, celková výška 112mm a 100mm šířka. Membrána Silicon Nomex - pevnost při velmi extrémním zatížení a teplotě. Optimalizovaný spouštěcí mechanizmus pro přesnou Boost kontrolu. Vynikající design těla a vysoký zdvih pro extrémní průtok. Dodáváno s přírubou na svody, těsněním a pružinkami se vzpěrným tlakem 7,10,14 a 17 PSI. Plně kompatibilní se všemi Torbosmart Boost kontroléry.
PRO GATE 48 - Časem potvrzená spolehlivost a extrémní výkon udělaly z Turbosmart Wastegate 48 tu správnou volbu externích wastegate při stavbě světově nejrychlejších Dragsterů. Tělo je vyrobeno z lité nerezové oceli a těsnící ventil kovaný z jednoho kusu pro lepší pevnost a spolehlivost. Design PRO GATE 48 obsahuje unikátní tepelně izolační zónu pro snížení vedení tepla v membráně. Tyto Wastegate jsou testovány a provozovány ve vozech s výkonem až okolo 1000 koní. Ideální ventil pro maximální zátěž např. Drag Race závody. Vynikající design těla a vysoký zdvih pro extrémní průtok. Membrána Silicon Nomex - pevnost při velmi extrémním zatížení a teplotě. Optimalizovaný spouštěcí mechanizmus pro přesnou Boost kontrolu. Dodáváno s přírubou na svody, těsněním a pružinkami se vzpěrným tlakem 7,10,14,17 a 21 PSI. Plně kompatibilní se všemi Torbosmart Boost kontroléry.
Turbosmart nově vyrábí také novou barevnou sérii svých výrobků pod názvem "SLEEPER SERIES". Jsou barevně neutrální (černé) a mají tím dokonale splývat s motorovým prostorem. Takto můžete dokonale skrýt potenciál a kvality Vašeho motoru, před konkurencí a zvědavci.
Dodací lhůty na Turbosmart produkty se pohybují od 14 do 20 dní, pokud jsou u výrobce na skladě. Při speciálních objednávkách a zakázkové výrobě mohou být dodací lhůty delší, určují se individuálně. U všech těchto výrobků doporučujeme odbornou montáž.
Kompletní sortiment Turbosmart můžete zakoupit v našem e-shopu ZDE
Autor: Miroslav Číhal