Tuning REDAKCE

BMW 325i ULTRAVIOLET (04.11.2009)

TUNING LIFE - Zatímco se stovky tunerů bavily na tuningovém srazu v Příbrami, my jsme společně s fotografem Ivanem Mladenovem fotili pictorial s Bárou do čtvrtého čísla Tuning Life na letišti Tchořovice u Blatné. Pozdní dubnové odpoledne zalité jarním sluncem na letiště zaválo i Petra Karase se svým BMW 325i, který sem zamířil přímo z Příbrami. S náhodnou nabídkou focení okamžitě souhlasil. Stačilo vůz očistit od prachu a mohlo se začít…

Na první pohled si každý všimne měnícího se laku, leštěných kol a vertikálně se otevírajících dveří. Tahle bavorská kráska však v sobě skrývá daleko více překvapení. Petr je na první pohled puntičkář, svůj vůz leští s neuvěřitelným zapálením a já zatím přemýšlím, z jakého úhlu bude automobil nejlépe vypadat. „To už nech, na fotce to stejně nebude vidět,“ navrhuji, ale Petr i přes mou připomínku místo ještě jednou přeleští. Je na svůj automobil hrdý. Cvak, cvak a ještě zespoda, ať to vypadá pořádně. Pomalu tak vzpomínám na dobu, kdy jsem tohle kupé v M-ku hrozně moc chtěl. Nakonec ale vyhrála Mazda MX-5 a na BMW už nezbylo. Při pohledu na povedený tuning tohoto vozu mě to začíná mrzet. Petrovo kupé je excelentní v každém detailu. Stačí se podívat na karoserii, vše působí vyváženě a decentně. Přesto je 325i sportovním náčiním, které se z luxusního kousku sešlápnutím plynu promění v hladovou bestii. „Úpravy začaly sehnáním kol a zjištěním, že se nevejdou do blatníků. Došlo tedy k jejich vytažení. Pak jsem chytl srnku na předek a musel s tím něco udělat. A když už se to muselo opravovat, tak jsem zahladil lišty na bocích, protože ty se k autu vůbec nehodily. Původní blatníky jsme vyřízli a na jejich místo navařili nové, které jsou ale o něco výš. Díky tomu může být BMW ještě níže u země. Celkově došlo k vyhlazení karoserie - líbí se mi větší hladké plochy. Auto má M-packet kromě prahů, které jsem sundal, protože bez nich je kupé opticky štíhlejší,“ vysvětluje začátky svých úprav Petr.

Petr je pyšný na to, že na autě je maximální počet dílů, které nejsou kupované, ale dělané. Světla ovšem mezi tyto díly nepatří. Přední světlomety vyrobila firma FK Automotive, zadní světla mají kouřový efekt. Na samostatnou kapitolu by vyšel systém vertikálního otevírání dveří. Nejdřív se ovšem automobil dočkal nového laku, měňavky Andalusian Spirit od firmy Spies Hecker. Jde o fialovo-zelený odstín, který ve stínu přechází téměř až do černé a na slunci vůz exceluje zlatým leskem. „Zajímvé jsou na něm i kapky vody, které přebírají stejný efekt. Protože to v té době moc lakoven neumělo udělat, v odpovídající kvalitě – je to vodou ředitelná barva, hledal jsem docela dlouho. Ale povedlo se,“ vzpomíná jihočeský tuner.

Systém vertikálního otevírání dveří byl dostupný pouze od firmy LSD za necelých padesát tisíc korun. Jelikož se tato částka mladému tunerovi zdála příliš vysoká, přišla na řadu diskuse s otcem. „Řekl mi, že by to šlo udělat. A svou domněnku také zrealizoval. Navíc je otevírání propracovanější než originál: dveře jsou na dvou ložiskách, aby se to nemuselo rozebírat. Úchyty jsou seřiditelné, aby to šlo lépe dopasovat, stejně jako kulový doraz dole. To vše se muselo vejít do sedmi centimetrů šířky v blatníku, kde je většina pantů schovaná. Nedovedu si představit tu práci s originálními LSD panty, které jsou na první pohled nedodělané. Mé panty dovolují dveře navíc otevírat nahoru ve větším úhlu,“ chlubí se Petr.

V exteriéru můžeme obdivovat ještě dvojitou koncovku výfuku. Svůj efekt v exteriéru zajišťuje i vyměněný podvozek. Stavitelný podvozek Supersport snižuje vůz na čtyři metry od země. BMW má podle Petra skvělé jízdní vlastnosti a je radost jej řídit. „Podložkami a ET kol jsem zvětšil rochod kol, z modelu M3 jsem použil silentbloky a tvrdší stabilizátory, díky nim auto teď krásně zatáčí,“ prozrazuje úpravce. „Nově mám E39 540i manual a to je BMW především o luxusním svezení a komfortu. Obecně potřebuju zadní náhon, protože rád jezdím dveřma napřed a BMW je na to pro mě nejlepší,“ dodává.

Kola Borbet mají sedmnáct palců a Petr je nechal vyleštit do maximálního lesku. „Na těch bylo asi nejvíc práce. Z těch a dveří mám asi největší radost. Když se točí, hází odlesky na silnici jako zrcadla. Viděl jsem jedny stejného typu na jednom srazu, ale byly špatně vyleštěné, středový kryt nepasoval a jeho upevňovací šroubek vyčníval. O to větší potom mám radost, že jsem majitelem těch lepší kol,“ říká majitel vozu.

Vlastní práce je pak vidět i v motorovém prostoru. Zde Petrův otec zapracoval na nerezové vzpěře. Ten je i výrobcem nerezových pedálů, madla ruční brzdy, prahů a koncovky výfuku. Motor se dočkal pouze sportovního filtru, jinak je tuning optický. Lakované díly například doplňuje zrcadlo umístěné na krytu filtru. Šestiválec už v sérii disponuje výkonem 141 kW, což tunerovi podle jeho slov stačí.

Velké plány má Petr s interiérem. „Zatím jsem dělal čalounění stropu, podlahy, sloupků, místa kolem monitoru ve středovém panelu. Čalouněné je i plato a další detaily. Sedačky jsem si ale nechal dělat, protože se podobně jako lak nedají udělat v domácích podmínkách. Jsou vytvořené podle vzoru M3, ale s větším bočním vedením a v bílé barvě,“ sděluje Petr a je vidět, že je na vzhled sedadel velmi pyšný.

V interiéru najdeme také chromované lišty prahů s nápisem Individual. Pozornost bychom ale měli spíše věnovat pedálům, které jsou ručně vyrobené a každý pedál zastupuje jedno písmeno názvu automobilu BMW. Velmi dobré zpracování Petrova otce je až zarážející. „To je tuning, věci, které nikdo jiný nemá, individuální zpracování, které na jiném autě nenajdeš,“ doplňuje Petr, který záhy vyndavá mobil a ukazuje mi jeho tuning. Prvně nerozumím, ale následně se dívám na model trojkového BMW, který místo podvozku obsahuje malý mobilní telefon. Tomu se říká zapálení do tuningu.

Autohifi zde zastupuje DVD s přehrávačem CD a MP3. Na středovém panelu najdeme zabudovaný monitor a v interiéru a kufru celkem 8 reproduktorů. Nechybí 2 zesilovače Magnat a 25 cm subwoofer. „Audio nebudu moc vylepšovat, protože v autě stějně hrát kvalitně nemůže a já většinou stejně poslouchám motor,“ vysvětluje svůj postoj k audiu Petr. Kufr je samostatnou kapitolou. Je překvapením celého vozu, je totiž čalouněn, jak říká tuner, do bílého chlupu. Údajně rozesměje mnoho lidí, kteří si vůz prohlížejí odpředu. Lidem se to prý líbí, proto ho nehodlá zatím změnit.

Vůz se pravděpodobně ještě do budoucna trochu změní. „Je víc věcí, které bych chtěl změnit, ale záleží na mé ochotě investovat do auta další peníze. Když to jde postupně, tak si ani nevšimnu, že peníze mizí. Kdyby mi ale někdo na začátku řekl, že do toho dám tolik, asi bych se hodně rozmýšlel. Teď jsou na řadě ty dražší úpravy. Uvidíme. Interiér bych chtěl v kůži, včetně palubky, výplní dveří, stropu a plata za zadními sedadly. Zatím jsem ještě nevymyslel barevnou kombinaci k exteriéru a nenašel čalouníka, který to umí, a kterému budu ochoten zaplatit. Zvenku bych chtěl udělat nový předek i zadek: něco jako facelift E46, protože si myslím, že to autu designově neuškodí. Třetí velká investice by byla montáž motoru z M3, ale překážkou kromě ceny je také najít někoho, kdo by to dokázal vše napasovat, kdo mi s tím autem nic neudělá,“ uzavírá povídání Petr, i když nakonec vymýšlí tuning svého druhého vozu, BMW E39 540i, kde chce vyměnit podvozek a stabilizátory, kola a samosvor. „Cenově na tom budu líp a svezení bude lepší než u E36. Navíc se nemusím bát zničení laku. Když nad tím tak přemýšlím, vlastně jsem si pořídil osmiválec 4,4 litr, abych ušetřil. Chtěl bych na tomto místě poděkovat svému otci, který dělal všechny leštěné díly, panty, navařování blatníků. Bez nej by to tak hezký neměl,“ dodává s úsměvem.

Většina tunerů ovšem neustále vyvíjí novinky a realizuje své nápady. Petr Karas není jiný a věřím, že již brzy se objeví s dokonale vyvedeným interiérem v maximální čistotě.

Fotogalerie ZDE


Text a foto: Jiří Juránek
článek vyšel v pátém čísle magazínu Tuning Life

 

 

BMW 325i ULTRAVIOLET

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek