Tuning REDAKCE

BMW Z3 nestárne (28.05.2004)

loga/autoklub Černý zázrak na stuttgartských okreskách nestárne

Většině věrným příznivcům vozů značky BMW se nové výtvory zdají příliš kulaté, možná příliš neagresivní, možná moc konvenční a pravděpodobně také netradiční. Na druhou stranu nelze upřít zvláštní kouzlo vozu BMW Z3, a to jak ve verzi coupe, tak cabrio. Ačkoliv mi kabriolet sedne spíše k něžnému pohlaví, kupé je syrová žehlička pro muže, kteří vědí, co chtějí. V Čechách netradiční kupé jsem jel testovat na okresky kolem Stuttgartu.

Heimsheim je malé město zhruba třicet kilometrů od Stuttgartu. Klidné místo nedaleko německé metropole se pyšní bohatou historií a příjemnou architekturou. To byl také důvod, proč jsem vůz přistavil před x let starou radnici a zde také pořídil fotografie. Majitel BMW, Stephan Ziermann, byl velice ochotný a vyprávěl o svých zážitcích s tímto vozem bez ustání. Prvně jsem mu moc mu nevěřil, znáte to, řeči o neskonalé rychlosti a o absolutním splynutí s vozem. Ovšem dokud jsem si nesedl vedle něj do vozu a on „neprohučel“ prudkou zatáčkou ve sto padesáti. Litoval jsem, že jsem si nedal pás, ale v této rychlosti jsem rozhodně nemyslel na nic jiného, než správně mačkat brzdu, která bohužel na místě spolujezdce nebyla.

Ani Stephanova slova: „Neboj se, taky chci zůstat živej!“ mě moc neuklidnila, neboť průjezd kolem řady pěti vozidel na celkem nerovné vozovce byl natolik odvážný, že jsem se zabořil do kožených křesel mnohem hlouběji. A kdyby za mnou nebyl celkem objemný kufr, určitě bych seděl až u zadního okénka. Většinou nejsem hotovej z aut hned po nasednutí, ale kdo řídil tenhle bez mála dvou set koňový zázrak, ví, o čem mluvím. Dvacet kilometrů za námi a já si uvědomuju, o co na českých silnicích přicházíme. Nikde žádný lepenec, štěrk nebo pitomec, který v nadupaném voze jede padesát. Za celou cestu jsme nemuseli předjet žádné auto. Respekt před ostatními řidiči je vidět ze zpomalení a vychutnávání si zvuku výfuku a síly motoru v osmdesátikilometrové rychlosti. Nečekaná odbočka vlevo, průjezd další šílenou zatáčkou a zkouška brzd na místě. Žiju!

Otevírám dveře řidiče a během vteřiny ležím za kokpitem černého ďábelského vozu. Otáčím klíčkem a motor se rozehrává orchestrem šestiválce. V očekávání řadím jedničku a motor ženu do šesti tisíc otáček, dvojka v sedmi tisících a já jedu ve sto třiceti směrem k první zatáčce. Trojka, čtyřka, podřazuju meziplynem zpátky na trojku a v devadesáti míjím první levotočivou. OK, to bylo vlažné, Stephan se vedle mě viditelně nudil.

Na přehledné vozovce vytáčím motor až k maximální hranici a na budíku se během několika chvil objevuje sto sedmdesátka. Prudké zbrždění a nájezd do velice prudké zatáčky ve stodvaceti. Whow! To auto se ani nehnulo. Zpomaluji na osmdesát a snažím se zjistit, co se mi tak líbí. Jestli ta dlouhá kapota přede mnou, bezkonkurenční výhled, kokpit nebo zvuk dokonalého motoru. Anebo podvozek?

Pět kilometrů od Heimsheimu je cesta velice klikatá, ale žádná ze zatáček není příliš prudká. Nerovnost povrchu je tu trochu znát, ale vůz sedí přibitý a v zatáčkách se ani nehne. Užívám si poslední levotočivé a přijíždím do Heimsheimu. Zastavuji vůz a nechce se mi ven. I při svých několika kilech navíc se z auta soukám docela svižně. Panečku, to byla jízda. Stephan slibuje otestovat bezchybně upraveného Käffera (Brouka) a Porsche Boxter. Přikyvuji a domlouváme si termín.

Toto BMW Z3 umí stovku z nuly za 6,8 sekundy a maximální rychlost se drží u 231 km/h. Za decentní tuning Stephan považuje kola od R&H „AO Phönix“, která s průměrem osmnáctipalců vypadají prostě bombasticky. Nízkoprofilové pneumatiky mají ve předu rozměr 235/40 a vzdadu 255/35R. Dokonalý zvuk pak dotváří výfuk značky Bastuck bez tlumiče. „Miluju tohle auto, jednak proto, že není často vidět na silnici a pak, řezat zatáčky v „černém lese“ v Německu je prostě fantastické,“ odpověděl Stephan na otázku, proč si vybral toto auto.

Ačkoliv se BMW Z3 ve verzi kupé (u nás důvěrně přezdíváno Kopačka) příliš neprodávalo, své příznivce si zaručeně najde. Neznám ostatní verze, ale motor o obsahu 2,793 litru se 193 koňmi při váze 1375 kilogramů, mohu jen doporučit.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: autor

 


mask/orange_ctverec  Pár obrázku BMW Z3

     

 

Kompletní fotogalerii naleznete ZDE

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek