Tuning REDAKCE

Daimlerova dílna (20.08.2004)

loga/autoklubDaimlerova dílna: Tam, kde to začalo…

Pokud jsme hovořili před několika týdny o prvním voze navrženém Leonardem da Vinci, je nezbytné, abychom dnes uvedli informace o stavbě prvních automobilů a prvních motorů. Na rozporuplných základech automobilového průmyslu totiž stojí tři pánové: Benz, Daimler a Maybach.

Pokud totiž zavítám na konec devatenáctého století, uvědomíme si hned na začátku jeden důležitý fakt. Dvojicé pánu Daimler a Benz se totiž nikdy v životě nepotkali, i přestože žili nedaleko od sebe. Muži, kteří způsobili to, že se přesun z místa individuálně značně zrychlil, pracovali na svých projektech nezávisle, a přesto oba úspěšně.

Kolébkou současné automobilky Daimler Chrysler je Stuttgart. Vedle továrny a velkého muzea Mercedes Benz zde také najdete zbytky bohaté historie vývoje automobilů. Tou největší perlou však nejsou nanicovatá muzea nebo nablýskané showroomy. Tou opravdovou perlou je například první dílna, ve které první vozy vznikaly. A ta je právě ve Stuttgartu a navždy spjatá se jménem Gottlieba Daimlera.

Daimler se narodil 17. března 1834 ve Schorndorfu. Po práci ve strojírně v Grafenstandenu studoval polytechnickou školu ve Stuttgartu. Chvíli pracoval v anglickém Manchesteru v továrně vyrábějící lokomotivy. V roce 1872 se dočkal funkce technického ředitele továrny na stacionární motory Otto – Langen v Deutzu. Zde se seznámil s Wilhelmem Maybachem a společně se dopracovali přes stacionární motory až k motoru čtyřdobému. Na ten v roce 1877 obdrželi patent, ovšem paradoxem je náležitost tohoto patentu Christianu Reithmannovi, který s pány Maybachem a Daimlerem na motoru také pracoval.

Daimler se osamostatnil a přemýšlel o Draisově velocipédu – nad tím, jak zajistit, aby se člověk nemusel neustále opírat do šlapek. A právě v roce 1882 si v Bad Cannstadtu ve Stuttgartu zařídil svou vlastní strojírenskou dílnu. Spolupráce s Maybachem přetrvávala a tuto malou dílnu dnes může navštívit bezplatně jakýkoliv příznivec automobilové historie.

Gottlieb Daimler v roce 1885 začal pracovat na svém motoru, který byl dosud horizontální, v poloze vertikální. Daimler se po dokončení tohoto motoru rozhodl, že ho umístí do jednostopého vozu – přechůdci dnešního motocyklu. Desátého listopadu 1886 se tento výtvor poprvé rozjel a zaznamenal velký úspěch. Chytré knihy popisují jízdu takto:

„Motor si nasává sám z nádržky benzín, jehož přítok reguluje cyklista kohoutem. Motor se uvádí v činnost tím, že se pod žhavící trubkou zapálí lampa. Motor se pak natočí klikou. To je hotové během minuty. Motor pracuje tiše, protože do vedení výfukových plynů je zabudován tlumící hrnec. Kolo ještě stojí. Má-li se rozjeti, sedne si cyklista na ně, uchopí řidítka a spojí motor s kolem velocipédu. To se děje pákou, šňůrou a napínací kladkou. Ta totiž přitahuje hnací řemen k řemenicím. Podle napětí hnacího řemenu jede kolo pomalu nebo rychle. Také brzda je přitahována šňůrou. Položením páky zpět se řemen uvolní a jízda končí.“

Velmi zábavné na vystaveném velocipédu je, že výfukové plyny ústí přímo pod sedadlem a na velocipédu tak muselo být řidiči pěkné horko.

Automobilová historie se skrývá pod třícípou hvězdou: znakem Mercedesu. Hovoří se o tom, že každý cíp hvězdy značil ideu: pohyb ve vodě, ve vzduchu a na souši. Na to pamatuje i výstava v první dílně Gottlieba Daimlera, která představuje jeho spolupráci na vzducholodi (Seelbergerova vzducholoď 1888), lodi a samozřejmě voze. Vedle Daimlerovi dílny stála Daimlerova vila, z té však dnes zbyly jen základové kameny a v místě, kde Daimler žil dnes stojí dřevěné stoly pro turisty a návštěvníky.

Vynález dnešního automobilu se připisuje Carlu Benzovi a Gottliebu Daimlerovi. Benz postavil svůj motorový tříkolový vůz v roce 1885 a první jízda se uskutečnila 3. července 1886. Toto doplňuje první jízda Daimlerova motocyklu, který se věnoval stavbě čtyřkolového kočáru s jeden a půl koňovým motorem s možností jet osmnáct kilometrů v hodině. Vůz byl postaven a vyzkoušen v roce 1885.

Historie automobilismu je bohatá. Přesto však museli být první a těm samozřejmě patří náš dík a každý, kdo je nadšeným pozorovatelem automobilů i jejich historie, by si tento kousek historie neměl nechat uniknout.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: Autor + archiv

 

mask/orange_ctverec  Pár obrázku z dílny Daimler

     
     
     
     
     
     

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek