Tuning REDAKCE

Dovoz automobilů ze zahraničí (24.05.2004)

loga/autoklub Dovoz automobilů ze zahraničí

Zapomeňte na stylového Mustanga, Mini, Brouka nebo repliku Lamborghini. Vstupem do Evropské Unie se pro nás mění spousta věcí, ale rozhodně sem na normální papíry nedostaneme stylovky z šedesátých a sedmdesátých let. Ono se řekne: Tuning. Ale ruku na srdce. V momentě, kdy vedle nás na srazu prohřmí Ford Mustang nebo Lamborghini, slintáme a snažíme se s fotoaparátem v ruce držet směr s tímto vozem, dokud nezaparkuje. Je to tak, tuning a sportovní automobily s sebou souvisí a nezáleží na věku. Mnozí z nás doufali, že se vstupem do EU se pro nás podmínky pro dovážení automobilů změní. Zatím to vypadá tak, že pravá ruka neví, co dělá levá a v otázkách o dovozu starších ojetin ze zahraniční vládne chaos.

Limit: 11 let
V současné době platí předpis limitující stáří automobilů pro dovoz do České republiky ze zahraničí na jedenáct let. Registrovat lze automobil, který má globální evropskou homologaci. Takže naprosto bez problémů lze přivézt například Mini Cooper z roku 1993 za cenu kolem padesáti tisíc korun, ovšem pokud projde testovací zkušební stanicí v Čechách.

Vraky
Dovoz vraků do České republiky chce ministerstvo dopravy snížit příspěvkem na budoucí likvidaci vozu. To znamená, že při dovozu automobilu, které nebude splňovat emisní limity, bude nutné si připravit ještě částku pěti tisíc korun za zaplacení tohoto příspěvku, který je veden v zákoně o odpadech. Takže pokud si vyhlídnete nějaké pěkné kupéčko ze sedmdesátých let, tak budete nuceni zaplatit pět tisíc korun za budoucí likvidaci vozu. Ne, věřte mi, neuchlácholíte je řečmi o lásce na první pohled a že to auto po renovaci bude stát v garáži a vyjede desetkrát za rok na sraz a pak dvacetkrát kvůli umytí a čištění. Pak opět klasická obtížná cesta – veteránské papíry. O tomto tématu ale budeme psát během několika příštích týdnů.

Upravení veteráni
Ačkoliv příznivci veteránů nemohou časté úpravy veteránů zkousnout, velice decentní úpravy jsou relativně časté i v sousedních zemích. Samozřejmě nyní nebudeme hovořit o nevkusných střešních oknech na Škodě 110R. Tuningoví výrobci autodoplňků existovali i před třiceti lety, i když se organizovali v malých skupinkách a nešlo o výraznější produkci, jakou známe dnes. Nicméně platí zásada, že upravené auto v daném roce je považováno za právoplatného veterána. To znamená, že můžete využít jakýchkoliv dobových doplňků. Zapomeňte na audio, neony a led diody. Ovšem zde by pravděpodobně chladní nezůstali ani příznivci tuningu, protože například Lamborghini s led diodami na ostřikovačích je prostě hřích.

Závěr
Vyplatí se počkat, protože hektický vstup do unie může vést k nedorozuměním a vývojem se může řada věcí změnit. Stejně tak zákony. Takže co dělat v tuto chvíli, pokud uvažujete o dovozu automobilu ze zahraničí? Kupte vůz z roku 1993 a mladší anebo se dejte na veterány. A vozy vyrobené mezi rokem 1980 – 1992 jsou pro vás prostě tabu, pokud nebudete mít české doklady. Na druhou stranu stačí otevřít jeden z několika serverů nabízejících inzerci autobazarů a člověk vidí na vlastní oči, že už opravdu v České republice nepotřebujeme víc Escortů, Fiest, Kadettů, Un či Crom.

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz

 

 

     

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek