Tuning REDAKCE

Fenomenon Stratos v Brně! (03.06.2005)

Fenomenon StratosAutosalon se blíží a již dnes se uskuteční slavnostní odhalení vozu Fenomenon Stratos. O překvapení pro letošní ročník autosalonu se postarala česká firma Construct. Ta ji představí na svém stánku č.4 v pavilonu G1. Po Ženevě tak budou návštěvníci autosalonu druzí na světě, kteří nejistého nástupce legendární Lancie Stratos uvidí.

Za projektem sportovního vozu Fenomenon Stratos stojí špičkoví designéři, kteří spolu pracují  v londýnské firmě Fenomenon. V čele skupiny stojí Chris Hrabalek, který má za sebou úspěšnou spolupráci s automobilkami Porsche, BMW nebo Škoda.

Historie však sahá až do sedmdesátých let. Modelů Lancia Stratos bylo vyrobeno kolem 492 kusů a to jen díky tomu, že řády FIA požadovaly v sedmdesátých letech alespoň pět set automobilů během dvanácti měsíců, aby mohly být nasazeny v automobilových soutěžích. A tak se zrodila Lancia Stratos. Vozidlo vyrobené výhradně k soutěžím bylo klasickým dvoudvéřovým kupátkem s motorem uprostřed a pohon zadních kol. Vozy poháněl stopadesáti koňový čtyřválec Lancia Beta, častějšími verzemi byly vozy s šestiválcovým motorem z Ferrari Dino. Tento pak disponoval výkonem 230 koní a maximálka se držela kolem 270 km/h.
V sedmdesátých letech se o ní hodně mluvilo a dodnes se na ní v dobrém vzpomíná. Jednu dokonce mohou příznivci rychlých vozů vidět také v automuzeu Lány v České republice. Dnes se probouzí Lancia Stratos z dlouholetého spánku. 3,934 metrů dlouhý, 1,941 metrů široký a 1,251 metrů vysoký vůz byl představen v Ženevě za všeobecného nadšení. Devítiset padesáti kilové kupátko je vyrobeno z karbonu a hliníku.

Novou generaci legendárního klínovitého vozu má pohánět osmiválec z regálů automobilky Ferrari a výkonově má disponovat 425 koňskými silami. Ve výbavě nechybí elektronická kontrola trakce, ABS, brzdový asistent a servo řízení. Z nuly na stovce je pod čtyři vteřiny, čemuž napomáhá také nízká hmotnost vozu 950 kg.

Tisková zpráva společnosti, která model představí českým fanouškům aut, hovoří o zajímovsti celé studie takto: „Bonbónkem studie je centrální sloupek karosérie, který brání ve výhledu podstatně méně, než silnější A-sloupky mnoha dnešních speciálů. Dveře se otevírají vzhůru společně s bočním sklem a polovinou skla čelního. Tvůrci ale přiznávají, že pokud by se Stratos dostal do výroby, museli by navržené řešení nahradit konvenčním čelním sklem s A-sloupky.“

Koncept je na světě, ale o výrobě se zatím nijak zvlášť neuvažuje. Sice už na svět vypluly informace o tom, že by se v malé sérii mohla studie vyrobit na přelomu let 2006 a 2007, ale zatím tyto informace nejsou podloženy a vše zejména záleží na zájmu automobilové veřejnosti. Na autosalonu se však máme na co těšit.

Jiří Juránek
Redakce@autodoplnky.cz
Foto: Archiv

 

Fenomenon Stratos  Pár obrázků vozu Fenomenon Stratos

Fenomenon Stratos Fenomenon Stratos Fenomenon Stratos
 
Fenomenon Stratos Fenomenon Stratos Fenomenon Stratos
 
Fenomenon Stratos Fenomenon Stratos Fenomenon Stratos

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek