Tuning REDAKCE

Ford Mustang: zrození legendy (31.05.2004)

loga/autoklubFord Mustang: historie zrození legendy

Ford Mustang. Není potřeba cokoliv dodávat. Mustang je nadpřirozený, fantastický i tajemný. Dodnes neotřelý design a zvuk motoru dokáže rozproudit krev v každém řidiči. Ford Mustang je jedno z nejlepších vozů jezdících po této planetě a dokazuje to i dramatický vznik muscle caru před čtyřiceti lety. Konkurence vrcholící na začátku šedesátých let dohnala automobilky Chevrolet a Ford k rychlé reakci na tehdejší trh. Zákazníci chtěli levný a kompaktní vůz. Chevrolet vyrobil Corvair. Tento vůz v prodeji porazil Fordův Falcon. Konkurenční boj pokračoval a Chevy se objevil s novou sportovní Monzou, na kterou reakce od Fordu – Falcon Futura – nebyla zrovna šťastná, protože tento model nebyl u zákazníků úspěšný. Ford musel vytvořit nové auto, aby se udržel na špici.

A tehdy se začala psát legenda. Ford potřeboval zvýšit prodej a věděl, že se musí zaměřit na mladou dospívající generaci. Takže nasnadě bylo vyrobit nového Thunderbirda, jehož duchovním otcem byl Lee Iaccoc. Na začátku šedesátých let byl víceprezidentem Fordu a jeho sportovní malý vůz měl být určen pro děti narozené po druhé světové válce. Design si vzali na starost Joe Oros a David Ash. Ti v roce 1962 vyrobili prototyp Mustang 1. Jednoduchý dvousedadlový vůz s čtyřválcovým motorem. Čtyřsedadlový koncept byl představen o rok později. Už tehdy byl Mustang podobný své sériové verzi. Dlouhá kapota, boční prolisy a krátká záď. Koncept byl natolik úspěšný, že po získání ceny za americký design, již bylo rozhodnuto tento model pustit do sériové výroby.

Ford Mustang byl představen 13. dubna 1964 na mezinárodní výstavě v New Yorku. A jak vypadaly první prodeje vozu? Synovec Henryho Forda si vyrazil s černým Mustangem do Detroitu již 11. března a díky flexibilitě novinářů se pak patřičně fotografie nového vozu vyjímala na první stránce Newsweek. Američané začali toužit po netradičním voze, který přitahoval zejména mladé zákazníky. V Texasu chtělo při zahájení prodeje patnáct lidí ten stejný vůz, takže jeden zákazník v něm přespal, aby mu „jeho“ Mustang někdo nekoupil, dokud mu nepotvrdí šek. Devět tisíc lidí přelezlo hrazení při závodech v Huntsvillu, aby mohli spatřit Mustang zblízka. V den zahájení prodeje se díky masivnímu zájmu prodalo dvaadvacet tisíc Mustangů. Během následujících čtyř měsíců sto tisíc vozů a v březnu v roce 1966 jich bylo prodáno již přes milion.

První vozy se nevyráběly v okouzlující verzi Fastback. K dostání byly pouze s motory, 170cid I-6 (U Code), 260 V8 (F), 289 V8 (D) a 280 V8 (K) – HiPo. Dále se pak nabídka rozrostla o motory 200 cid I-6 (T Code), 289 V8 (A) a 289 V8 (C). V roce 1965 se objevila verze GT, o kterou byl opět velký zájem. Podíl na tom měla také výbava v podobě předních kotoučových brzd, chromovaných koncovek výfuku či předních mlhovek. S počátkem výroby verze Fastback se začala psát také historie spolupráce Fordu a Carolla Shelbyho. V lednu v roce 1965 byl představen Mustang fastback s několika úpravami. Na přední kapotě se objevilo sání vzduchu. Označení a loga z vozu zmizela kromě běžícího Mustanga. Tyto vozy byly k dostání pouze v barvě Wimbledon White s modrým bočním pruhem nad prahy vozu. Interiéru dominoval ochranný rám a závodní bezpečnostní pásy. Interiér nabízel strohou atmosféru. Sportovnější ráz dopřávalo vozu také vyústění výfukového potrubí před zadními koly. Podvozek Shelbyho Mustangu byl snížen a využíval tlumičů Koni, předního stabilizátoru a ramen Pitman and Idler. Patnáctipalcové disky Cragar byly obuty do pneumatik Good Year Blue-Dots. Mustang v úpravě Shelby byl vyráběn ve dvou verzích. Silniční verze disponovala výkonem 305 koní a závodní 350 koní. Závodní verze byla určena pro závody SCCA.

V roce 1967 se Mustang začal měnit mnohem více. Agresivnější pohled a o pět centimetrů delší „tělo“ přidalo na úspěchu značky a také nejsilnější motor s výkonem 320 koní byl docela velkým lákadlem. Následující éra se nesla v duchu zvyšování výkonu. Proto vznikly verze jako Boss 302, Boss 429 nebo Mach 1. Brutálnější vzhled doplňují prvky z vozů Shelby jako například boční sání, které je zde nefunkční nebo větší maska chladiče. Motorově se výkon zvýšil na 375 koní, u verze 429. V roce 1970 získávají modely Boss 302 a 429 pod taktovkou Larryho Shinody (designer Chevroletu Corvette Sting Ray) mnohem více vdechů, sání a spojlerů.

Ve své historii byl Mustang velice často účastníkem závodů. Nechyběl na závodech National Hot Rod Association (NHRA), závody Amerického klubu sportovních automobilů (SCCA), Trans-Am či na závodech na solném jezeře v Bonneville.

Začátek sedmdesátých let znamenal konec pro krásné tvary Mustangu. Oblíbený Muscle Car se začal zmenšovat a svými tvary reagoval na tehdejší potřeby američanů. Svůj odkaz se snaží naplnit nový Ford Mustang GT a GT-R, o kterých budeme psát ve středu a v pátek.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
FOTO: Archiv

 

mask/orange_ctverec  Pár obrázku Fordu Mustang

     

 

Kompletní fotogalerii naleznete ZDE

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek