Tuning REDAKCE

Historie automobilů: Kapitola první (26.11.2004)

tuning-aktuality/26_11_2004_ford/logo_ford_01Historie automobilů: Kapitola první

První sériovka Ford T a pokrok automobilové dopravy

Každý začátek je svým způsobem trochu nudný. Ovšem na začátku všeho nebyli jen pánové ze Stuttgartu a značky Mercedes nebo Daimler. Pokud vše vložíme do souvislostí, potom se na dopravu musíme dívat jako celek a tím se také dostáváme na konec devatenáctého století. Přelom devatenáctého a dvacátého století byl pro lidstvo z hlediska dopravy obrovským mezníkem. Mohli bychom začít popularitou automobilů u lidí, která výrazně omezila do té doby velmi oblíbenou železniční dopravu. Pravdou je, že přechod na diesely a elektickou trakci se týkal spíše Ameriky, protože Evropa si železnici jako takovou uchovala mnohem déle, a to až přibližně do druhé světové války.

První sériová výroba byla zavedena u Fordů. Henry Ford trumfoval sériovou výrobou s montážními pásy a veteránistům se ihned vybaví velmi oblíbený a v dnešní době velmi líbivý model T. Pro znalce: „Tin Lizzie“. Poprvé vyjel z linky v roce 1913 a dva miliony ročně pak sjížděly z pásu „Téčka“ v roce 1923. Ovšem design automobilů se nijak zvlášť neměnil. Stále šlo o krabicové tvary a jednoduchá konstrukční řešení. Technologicky se auta neustále zlepšovalal, ovšem designově zaostávala. Začátek dvacátého století znamenal zelenou i pro české tvůrce a zlaté české ručičky.

Ke konkrétním typům se však dostaneme až za čtrnáct dní. Velmi důležité je totiž nezapomenout na palivo. Spalovací motor se stále zdokonaloval, ovšem na konci devatenáctého století se objevil motor s vysokou kompresí. Ke slovu poprvé přišla nafta a Rudolf Diesel slavil úspěchy, i když je nutno brát v potaz, že dieselové motory byly určeny následně především pro pohon těžkých zemědělských traktorů nebo ponorek.

Lze říci, že ta „krásná“ automobilová historie začala až po roce 1945. Ovšem příště si představíme vozy, které se objevovali před druhou světovou válkou a konečně si začneme představovat konkrétní vozy, které byly vzorem dnešních automobilů, jak je známe.

Ačkoliv je tuning chápán jako marnivost moderní doby, z hlediska historického je to pouze evoluční charakter pokroku, který musel zákonitě přijít. Ovšem o tom, až za několik týdnů. Za čtrnáct dní se těšte na kapitolu druhou a vozy od roku 1900 – 1940.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: Archiv

 

tuning-aktuality/26_11_2004_ford/1

 

tuning-aktuality/26_11_2004_ford/2

 

tuning-aktuality/26_11_2004_ford/3

 


zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek