Tuning REDAKCE

Kdo je otcem automobilů? (28.07.2004)

loga/autoklubKdo je otcem automobilů?

Už jste si také položili otázku, jak vlastně automobil vznikl? Čí byl nápad vytvořit první osobní automobil na světě? Komu můžeme vděčit, že máme co upravovat a čím se pyšnit? Nenechte se mýlit učebnicemi a veřejným povědomím. Všichni hovoří o prvním voze kolegů Karla Benze a Daimlera Gottlieba. Ti totiž vytvořili tříkolový 0.75 koňový kočár, který se poprvé v ulicích objevil v roce 1886. Jenomže tento veřejností přijatý fakt vyloučil ze hry ještě jeden vůz, který byl navržen a vytvořen mnohem dříve. Samozřejmě, že nemůžeme hovořit o voze, jaké vídáme dnes, ale první vůz vymyslel již v patnáctém století malíř Leonardo daVinci. Originální myslitel, známý díky svým obrazům jako je Mona Lisa a Poslední Večeře a bezpočetných mechanických skic včetně helikoptéry, ponorky, tanku, robota, padáku a visutého mostu, věděl již tehdy, že se člověk celý život nebude spoléhat na koně nebo na své vlastní nohy.

Historicky první automobil s vlastním pohonem byl navržen Leonardem někdy kolem roku 1478. To je o 408 let dříve než Benz vytvořil svou první tříkolku, a 431 dříve než se objevil první model T Henryho Forda, který opustil montážní linky v Detroitu v USA.Díky tomuto srovnání můžeme také dodat, že je to také o 14 let dříve, než Columbus objevil Ameriku, když brázdil oceán v roce 1492. Vůz Leonarda daVinci je v současné době vystaven v Leonardino Musem v Itálii.

Model vozu byl nalezen v poznámkách v kodexu: Codex Atlantiscus a přepracováván dlouho náročným procesem, který zabral několik let k vytvoření finálního produktu. Konkrétně? Po objevení kresby v roce 1905 Girolamem Calvi, to trvalo přes sedmdesát let, než bylo zjištěno, co pružiny, kola a bubny na kresbě přesně znamenají. Faktor, který zmátl všechny, kteří pracovali na tomto projektu, byl ten, že listové pružiny na vozidle nebyly určené k tlumení, ale k pohonu. Projekt začal znovu italským profesorem Carlo Pedrittim, který aplikoval další návrhy k následnému výroku, že pružiny, kola a další inovativní zlepšení byly opravdu určeny k síle a řízení vozu. Pedretti spolupracoval s americkým expertem Markem Rosheimem na vytvoření modelu, který byl postaven a dokončen s použitím nástrojů a materiálů dostupných pouze v patnáctém století.

Vůz je vyroben ze dřeva a 600 let starý design vypadá jako krabice s pohonem a kovovými pásy a barely namontovanými na třech velkých kolech. Ale jako daVinciho helikoptéra a ponorka, design vozu nemyslel na estetické cítění lidí. Hlavní byla ukázka mechanické a technické vynalézavosti. Kola na vrchní straně vozu jsou uchyceny na pružiny a pohání vůz. Systém natahování se tak prakticky konal díky tlačení vozu zpět a následného puštění vpřed. Vůz má maximální dojezd kolem 36 metrů. O vzdálenosti, kterou je nutno vůz k natažení tlačit zpět se nehovoří.

Samozřejmě nemůžeme hovořit o jakékoliv vymoženosti technického světa, ale na patnácté století je tento vůz úctyhodným činem a je na každém z nás, jestli ho bude považovat za počátek vzniku osobních automobilů nebo ne.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: Archiv

 

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek