Tuning REDAKCE

Muzeum Tatra: bohatá historie (09.06.2004)

loga/autoklubMuzeum Tatra: bohatá historie

Napsat někdy dobrý úvodník dá pořádnou fušku. U některých vozů nebo akcí to je jednoduché. Stačí nápad a hned se najde něco, co čtenáře zaujme. Jenže pak jsou také témata, ke kterým autor nemá zrovna blízko. Takovým tématem může být třeba Tatra, která mě dlouho vůbec nezajímala. A začít s heslem Tatra nezná bratra je stejně ubohé, jako vyzdvihovat Tatru coby výrobce sportovních automobilů, když její zaměření je úplně jiné. Kdo byl na Tuning Show v Kopřivnici, možná si našel chvilku času a navštívil Technické muzeum Tatra Kopřivnice.


Muzeum

Pohledem zpátky se můžeme zastavit ve čtyřicátých letech minulého století, kdy po skončení 2. světové války město Kopřivnice uvolnilo jednu z historických budov v Janáčkových sadech pro potřebu muzea. Brzy po předání Emil Hanzelka, kopřivnický rodák, přestěhoval své soukromé sbírky do historické budovy a začal vytvářet expozici Lašského muzea. V den otevření, 24. srpna 1947, mohli návštěvníci v muzeu vidět výrobky místní továrny na hliněné zboží, uměleckou majoliku a keramiku. Na volných plochách se pak vyjímaly automobily Tatra.

Zlomový okamžik nastal v roce 1953, kdy bylo rozhodnuto, že muzeum bude přebudováno na expozice automobilového a keramického průmyslu. Další éru pak ovlivnil Josef Veřmiřovský, který pro muzeum získával motory či vyřazené vozy automobilky Tatra. Národní podnik Tatra se stal správcem muzea v roce 1967, kdy byl postaven v blízkosti Lašského muzea prosklený výstavní pavilon.

Důležitou změnou pak pro muzeum Tatra znamenal rok 1997, kdy se exponáty přestěhovaly do nového objektu v centru Kopřivnice. Zde lze kromě modelů Tatra spatřit také expozici věnovanou kopřivnickému rodáku, olympijskému vítězi, Emilu Zátopkovi.

Muzeum Tatra je ucelenou sbírkou historického vývoje prestižní automobilky. Při vstupu do velkého muzea je nutná koupě vstupenek u milých a ochotných zaměstnanců muzea za 60 Kč pro dospělé a 30 Kč pro děti a důchodce. Zde je možnost také využít služeb placeného výkladu v češtině (+200 Kč), anglicky (+300 Kč) nebo německy (+300 Kč).


Automobily

Jaké asi byly počátky automobilového průmyslu v Českých zemích? Bylo by možné začít u malé dílny v Kopřivnici, kde Ignác Šustala stavěl kočáry, sáně a bryčky. Možná ano, protože z této dílny se během několika desítek let stal slavný výrobce a značka. Tatra!

Je celkem nepodstatné, jestli nejste historií či současností automobilky zasaženi. Samozřejmě, že všichni znají Tatru 603 a 613 nebo pak obrovské náklaďáky. Ano, ten oranžový náklaďák, se kterým jste si hráli na písku před barákem v dobách feudálního temna komunismu, byl také Tatrou. Ale Tatra znamená mnohem více než jen známé modely.

Ale pěkně popořadě. Někdo musel být první. V roce 1897 byl postaven první kopřivnický automobil. Präsident. Ačkoliv vlastně pořád vypadal jako kočár, měl už samostatný pohon a zanedlouho se k němu přidal první nákladní automobil. Zapomeňte na design. Jsme v roce 1898 a tehdy museli být lidé z trambusové karoserie a pohonem dvěma spřaženými dvouválcovými motory úplně mimo. O správných automobilových tvarech můžeme hovořit u vozu Break typ B Viceprezident, který disponoval výkonem dvanácti koní a a maximální rychlostí 48 km/h.

Dobu limuzín a luxusních automobilů v muzeu zastupuje vůz Typ S či Typ T. Dvacátá léta začala dobře, ovšem v roce 1923 se poprvé objevila Tatra 11, která přestavovala revoluční konstrukci H. Ledwinky. Tento vůz je prvním vzduchem chlazeným automobilem Tatry. A pak se objevila Tatra 30, sportovní kabriolet s karoserií Sodomka. Začátky v automobilovém průmyslu byly těžké. Ovšem Tatra 57, lidově nazývána Hadimrška, se úspěšně prodávala i v dobách světové hospodářské krize v roce 1931. Jenže Tatra je slavná především pro své aerodynamické vozy. A jejich počátek se začal psát už v roce 1933 s představením typu lidového vozu V570. Je to vůz, který vypadá jako první koncepty VW Brouk a dodnes se vedou diskuse o tom, jestli byl Brouk inspirován právě Tatrou V570. Aerodynamika zaznamenává rozmach a vůz opatřený osmiválcem Tatra 87 s celokovovou karoserií znamená velký úspěch automobilky. S tímto vozem objeli Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka celý svět při expedici, kterou zahájili 22. dubna 1947.

Velkým překvapením v kopřivnickém muzeu je zcela jistě Tatraplán typ T600. Aerodynamická karoserie sedanu kabriolet je velice líbivá a vyrovná se dlouhým americkým vozům z let padesátých. Modifikace tohoto vozu nesla označení T601 Monte Carlo a šlo o dvoudveřový hliníkový prototyp. Vedle něj byl modifikován z T600 také dvoumístný závodní Tatraplán T602.

Z několika málo Tatrovek, které dodnes lze spatřit na silnicích (vyjma šestsettřináctek), je nutné jmenovat Tatru 603, kterých se od zahájení výroby v roce 1955 do roku 1975 vyrobilo celkem 22 422 kusů. Tato Tatra byla posledním vozem s aerodynamickou karoserií. Návštěvníci Tuning Show v Kopřivnici mohli obdivovat oranžovou soutěžní 603ku, která si z řady závodních klání přivezla první místo.

Tatra 607-2 byla plnohodnotným závodním vozem a Adolf Veřmiřovský s tímto vozem v roce 1953 vytvořil československý národní rychlostní rekord. Tento závodní stroj pod svýma rukama vedl až k rychlosti 207,972 km/h. Pro výcvik mladých řidičů byl určen závodní stroj Tatra 605.

Za zmínku jistě stojí prototyp reprezentační limuzíny T613 Prezident. Ta se však nedočkala sériové výroby. Konstruktérem a designérem tohoto vozu byl v roce 1994 Václav Král.

Vedle osobních automobilů se Tatra věnovala výrobě nákladních vozů. Ale v muzeu lze vidět také prototyp aerosaní V855. Čtyřdveřová čtyřmístná celokovová karoserie vycházela z dílů Tatry 87. Sáně pohání osmiválcový motor se zvýšeným výkonem 100 koní. Ten pohání přes rozvodovku a spojku s vertikálním hřídelí dvoulistou vrtuli. Vedle této zajímavosti se muzeum pyšní také osobní drezínou Tatra 15/30 z roku 1936. Zajímavostí této drezíny je fakt, že měla v těžišti umístěnou výsuvnou točnu, díky které bylo možno drezínu otáčet přímo v kolejišti o 180°.

Fanouškům velkých strojů jistě přijde k chuti expozice Tatry 815 VVN, která se zúčastnila expedice Kenia a Hali Gandahi. Upozornit je nutné také na světoznámou Tatru 815 GTC, která absolvovala cestu kolem světa. Cesta trvala 37 měsíců a Tatra projela 68 zemí na pěti kontinentech a ujela 150 000 kilometrů. Tatra 805 sloužila pánům Hanzelkovi a Zikmundovi při cestě po Asii v letech 1959 – 1964.

Lahůdka na závěr? Zcela jistě. Zkuste do svého vozu namontovat vystavený rotační vzduchem chlazený bezventilový sedmiválec z roku 1942 nebo osmiválec se třemi řadami po šesti válcích o výkonu 300 koní.

Technické muzeum Tatra je poselstvím o lidské touze, a i když nevlastní příliš mnoho sportovních vozů, aerodynamické vozy bude každý obdivovat pro jejich tvary. Jeden exponát v muzeu chyběl, a sice Tatra MTX V8 – supersport české značky.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: Autor

 

mask/orange_ctverec  Pár obrázku z Muzea Tatry v Kopřivnici 

     

 

Kompletní fotogalerii naleznete ZDE

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek