Tuning REDAKCE

Muzeum ve znamení trojcípé hvězdy (02.07.2004)

loga/autoklubMuzeum ve znamení trojcípé hvězdy

V Mercedesech mám jasno. Bere mě jen 300 SL a SLR McLaren. A samo sebou absolutně nejnovější Slkáčko. Jako malej kluk jsem toužil po „stopatnáctce“, touha zůstala, ovšem pro verzi kupé, a to už je větší oříšek pro koupi. I přesto ale pro mě byla cesta do muzea Mercedes Benz ve Stuttgartu velice zajímavá. Troška pýchy v myšlenkách, že znám Stuttgart, nevadila do té doby, než jsem se absolutně ztratil nemohouc najít fotbalový stadion. Zaměstnanec prodejce vozů Mercedes Benz ve Fellbachu se mnou odmítl hovořit anglicky a po připomínce, že můžeme mluvit česky, se tvářil ještě odmítavěji než předtím. Nezbývalo než se na cestu zeptat německy. Místo ale jasného jeďte tam a pak zabočte mi vytočíl číslo do muzea a komusi na druhém konci drátu vysvětlil co chci.

Když mi toho kohosi předal, ozvala se žena zpěvavým hlasem, kolik nás chce do muzea jít. Po sdělení informace se mě pak zeptala, jestli vím, kde muzeum je. Odměřeně jsem si prohlídl chlápka v obleku a sdělil, že přijedu. Tak jako tak jsem nakonec našel fotbalový stadion a pak i továrnu Daimler Chrysler v Üntertürkheimu, ve které muzeum sídlí. Automobilka nabízí k zaparkování příjemné kryté parkoviště. Pokud se tam někdy v budoucnu vydáte, nezapomeňte si vzít s sebou parkovací lístek, který na vás vyplivne automat, než vás pustí na parkoviště. Ten lístek je totiž nutné si v muzeu nechat ověřit. Bez toho nikoho nenasytná závora při výjezdu nepustí ven.

U Mercedesu vědí, jak přilákat návštěvníky. Zapomeňte na malý sáleček u Porsche a snadný přístup. U „Daimlerů“ je nutné si vyčkat na autobusové zastávce. Do muzea se totiž nechodí, ale jezdí. Na druhou stranu alespoň má návštěvník něco z pohledu na budovy uvnitř areálu. Už z okna busu jsem zahlédl křídláka, který nás vítal zpoza fontánky. Nádherná sto jedenáctka v olivové barvě se hřála na sluníčku a nabízela se na odiv všem návštěvníkům, kteří se rozhodli prohloubit si znalosti o historii držitele patentu pro motorová vozidla.

Muzeum Mercedes Benz je prosklenou budovou tvořenou několika mezonety ve třech patrech. Vystavené exponáty jsou za sebou řazené podle let. Informace o jednotlivých vozech nabízí informační panely. U Mercedesu však nabízejí obrovská sluchátka, na kterých je možno si vyťukat nabízený kód a příjemné mužské a ženské hlasy nabízejí v angličtině a němčině velice slušný výklad o jednotlivých vozech s působivým pozadím řvoucích motorů.

Přízemí muzea tvoří vozy, které tvoří pilíře této společnosti. Mezi nimi se pyšní motorový kočár Gottlieba Daimlera nebo první motorový vůz Karla Benze, který ho patentoval 29. ledna 1886 jako motorovou tříkolku s čtyřtaktním benzínovým motorem. Vedle těchto skvostů se staví na odiv ostatní automobily z konce devatenáctého a začátku dvacátého století.

K představení vozů patří i historie a ne každý ví, že vozy s třícípou hvězdou jsou pojmenovány po ženě. Daimler s Benzem si dlouho konkurovali. Oba dva měli velké továrny a oba dva měli dobré jméno. Rakouský konzul v Nice, Emil Jellinek, si pro sebe objednal vůz, kterému dal jméno po své dceři: Mercedes. Daimler byl z tohoto jména nadšen a svou značku rychle změnil. Benz se zaměřil na motory a produkce jeho vozů rostla až do té doby, než Benzovi došly nápady a z firmy odešel. V roce 1926 se pokračovatelé Karla Benze dohodli s Gottliebem Daimlerem na sloučení obou továren. A tak vznikla značka Mercedes-Benz.

Ale zpátky do muzea. Třicátá léta jsou dobou luxusu a komfortu. A druhé patro továrny tyto vozy představuje v celé své kráse. Nadšenci do naftového pohonu si zde mohou prohlédnout první diesel z roku 1936 či modely SS, SSK či SSKL konstruovaná Ferdinandem Porsche. Automobilka se těšila úspěchu. Válka však s sebou přinesla i bombardování a většina továren zůstala zničena a výroba se rozjela až v roce 1947.

Třetí poschodí představuje vozy padesátých let a novější. Mezi několika sériovkami je zde možnost vidět také závodní vozy, kabriolety nebo kupé. Sportovní šmrnc si firma nenesla dlouho, a tak i zde je vidět řada limuzín a sedanů. Nechybí ale 300 SL, a to jak ve verzi kupé, tak cabrio. Ve třetím patře lze také nalézt malé kino, ve kterém jsou celý den promítány filmy z historie značky.

Absolutní špičkou jsou však aerodynamické vozy dosahující neuvěřitelných rychlostí. Pro zájemce o F1 je zde vystaven McLaren s možností posadit se do něj a udělat fotku pro příjemnou vzpomínku.

Mercedes-Benz je značka. A kdo jednou uvidí muzeum Mercedes-Benz, uvědomí si, že tato značka má punc toho nejčistšího zlatého zrna.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: autor

mask/orange_ctverec  Pár obrázku z Mercedes muzea

     
     


Kompletní fotogalerii naleznete ZDE

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek