Tuning REDAKCE

Porsche Stuttgart: líheň klasiky (19.05.2004)

loga/autoklub  Porsche Stuttgart: líheň klasiky

Patnáct stupňů nad nulou je i na Stuttgart v únoru docela dost. Zaparkoval jsem na krytém parkovišti mezi nejnovějšími Boxtery a vypnul autorádio. Slunce si z boku proráží cestu i na parkoviště a svými paprsky dráždí bílý lak Porsche 911 RS ze sedmdesátých let. Dívám se oknem před sebe, kde se nachází volné parkoviště. Smějí se na mě dva Cayenni a vedle nich se krčí jako žáby dva Boxtery. Vpravo je za plotem zaparkovaných asi osmdesát dalších modelů. Stojím na parkovišti továrny PORSCHE a bojím se vystoupit, aby mě vyšší tlak ihned neporazil. V tu chvilku dotváří idylku žluté cabrio, které jako na potvoru zaparkovalo za mnou. Dívám se do zpětného zrcátka a bez rámové dveře odhalují plavovlasou dívku v upnutých šatech. Jemně strčí do dveří a odchází. Nezamyká. Za několik minut se stejné dívky ptám, jestli mohu fotit v show roomu továrny.


Show room: moře dokonalé techniky

Nevím, jestli jsem měl při vstupu do show roomu továrny Porsche větší vztek na Ferdinanda Porsche, který tento vůz vyrobil nebo na systém doby kvůli tomu, že mi tento vůz nestojí v garáži. Hned za vstupními dveřmi na mě čekala devětsetjedenáctka v detailním průřezu, který odhalil stavební kameny tohoto vozu. Hned při pohledu do velké haly mi došlo, že tato reportáž z návštěvy muzea a show roomu Porsche nemůže být objektivní. Tvary německé legendy jsou úžasné a málokoho nechají chladnými. Zvláště pak pokud před ním stojí na třicet takových krasavců.

Show room je volně přístupný veřejnosti a krásu oblých tvarů je zde možno si užít bez ohledu na počet strávených minut. Zároveň je zde možnost si zde zakoupit upomínkové předměty jako modely, trička nebo klíčenky, a pro ty bohatší samozřejmě koupě takového upomínkového předmětu může znamenat třeba nový vůz.


Muzeum: velké zklamání

Muzeum Porsche leží na pěkné adrese Porscheplatz 1 ve Stuttgartu v Zuffenhausenu. Co je velice milé, vstupné je zdarma a otevřeno mají od 9 do 16 hodin každý den v týdnu, v sobotu a v neděli pak od 9 do 17 hodin. S čistým svědomím ale řadím muzeum Porsche až za všechna ostatní muzea, neboť jediný sáleček je ve srovnání s ostatními muzei přece jen trochu málo. Na druhou stranu lze ale využít další akci v podobě pochůzky po továrně, která se objednává na čísle +49 711 911 - 5384. Historický archiv lze navštívit až po domluvě na čísle +49 711 911 - 5985. Telefonní číslo do muzea je +49 711 911 5685.

Do muzea Porsche jsem si cestu udělal dvakrát. Poprvé v únoru a pak na začátku května tohoto roku. Expozici pravidelně obměňují, takže jsem poprvé obdivoval tvary 356ky roadster, podvozku Porsche Cayene, policejního Porsche nebo Porsche 1600 S coupe. Na druhé návštěvě na mě čekalo Porsche 356 aluminium coupe, Porsche 550 Spyder, Porsche 908/03 Spyder nebo Porsche 917 long-tail coupe a pravděpodobně největší překvapení v podobě Porsche 911 GT.

Ačkoliv se může zdát, že je návštěva Porsche nezajímavá, pro věrného příznivce těchto vozů povinná a navíc i přes stísněný prostor velice zajímavá.


Cesta do továrny Porsche v datech a číslech

Na začátku dvacátého století Ferdinand Porsche představil průkopnickou práci na poli leteckých motorů. V Austro-Daimler vytvářel motory pro vzducholodě a letadla. V roce 1917 se stal generálním manažerem Austro-Daimler a navrhoval veliká šestiválcová auta. O šest let později již stál na postu technického ředitele v automobilce Daimler ve Stuttgartu. Ferdinand Porsche také vyvíjel legendární sportovní Mercedes Benz SS a SSK compressor. V roce 1931 nastal zlom v podobě kontraktu pro nově založenou návrhářskou kancelář Dr.Ing.h.c. F. Porsche GmbH ve Stuttgartu. Prvním kontraktem bylo šestiválcové auto pro Wanderer, Chemnitz (Porsche Typ 7). V roce 1936 začaly první testovací jízdy kolem Stuttgartu s prototypem Volkwagen (Porsche Typ 60). V roce 1948 se objevilo první Porsche, roadster typ 356. Byl vyroben v Gmündu pod vedením Ferdinanda Porsche Jr. Ferdinand Porsche Sr. Zemřel v roce 1951. Ve stejném roce se Porsche 356 coupé účastní 24 hodinového závodu Le Mans a vítězí ve své třídě. Rok padesát osm znamenal pro Porsche 25 tisíc prodaných vozů typu 356. Spoustu z těchto vozů lze spatřit v provozu i v dnešní době. Počátek šedesátých let pak znamenal nástup legendy 911, která se pod názvem 901 představila na Mezinárodní Auto Show ve Frankfurtu. To ale není v historii Porsche konec.

V šedesátém čtvrtém se objevuje 904ka. 1968 - Porsche vítězem v Targa Florio, dvanácti hodinovém závodu v Sebringu a Monte Carlo Rally. Další rok už Porsche spolupracuje s VW na typu 914. Sedmdesátý rok znamená pro Porsche výrazné úspěchy v šampionátech, neboť vede v závodech Le Mans, Manufacturer´s World Championship a třetí místo v Monte Carlu.

Následuje řada studií, jako 917 a Porsche se soustřeďuje na vývoj závodních motorů. V roce 1976 se objevuje Porsche 924. Dva roky poté typ 928, které vítězí s titulem Auto roku. V rámci padesáti let firmy se v roce 1981 objevuje typ 944. Třetí vítězství v LeMans s vozem 956 v roce 1982. Další éra Porsche se odehrává v rytmu 911ek. V roce 1994 slaví Dr. Ferry Porsche své 85. narozeniny. V roce 1996 se objevují nové Boxtery a také silniční verze 911 GT1.

Loni Porsche oslavilo čtyřicetiny modelu 911. V duchu těchto oslav se ve Stuttgartu hovoří o novém voze této řady. Její proporce a uvedení na trh včas představíme v příštích týdnech na těchto stránkách.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: autor

 

mask/orange_ctverec  Pár obrázku z Porsche Stuttgart   

 

     
     

 

Kompletní fotogalerii naleznete ZDE

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek