Tuning REDAKCE

Repliky jako originál (30.05.2007)

TUNING - Jedinečnost tuningu není v tom, jaké auto se upravuje, ale v tom, jaké nápady tuner má a uplatňuje je v praxi. Tuning však má vždy stejný důvod: snaha odlišit se od šedivého průměru. Někomu stačí vůz obout do osmnácti palcových chromových kol, jiný z vozu udělá bezspárový monolit a jiný postaví z běžného automobilu vůz na chlup stejný vozu v limitované edici nebo exkluzivní tovární úpravě. Je toto ještě tuning? Podle majitelů následně dvou představených automobilů ano. Díky preciznosti zpracování můžeme dnes představit Škodu Octavia RS v exkluzivním bílém lakování a Seat Cupra R v červené barvě. A jak už asi tušíte, ani jeden z těchto vozů nemá ve svém původu nic se sportovními verzemi modelů společného.

Povídání musíme začít Octavií, protože Ivan Štěpán ji vlastní mnohem déle než David Kraus svého Leona. Už v základu byla bílá a pod kapotou měla a dodnes má oblíbený motor 1,9 TDI. Hlavně motor hrál hlavní roli při výběru nového vozu. Ivan se netají tím, že potřebuje automobil pro praktické využití a ne na okouzlení kolemjdoucích. Přesto však dlouho u klasické „oktávky“ nevydržel a začal osnovat úpravu, která měla za cíl vytvořit repliku Octavie RS v limitované edici sta kusů v bílé barvě.

Začalo shánění potřebných dílů. Přední a zadní spojler je originál RS, stejně tak jako křídlo, prahy nebo chromová koncovka výfuku. Delikátní jsou pak sedmnácti palcová litá kola Spider, která obouvají pneumatiky Contisportcontact 2 o rozměrech 225/45 R17. Ovšem tím úprava repliky eReSa neskončila. Ivan se začal poohlížet po xenonových světlech a jejich ostřikovačích. Jak vymyslel, tak udělal. Na řadu přišly černé polepy středového sloupku a dveří. Pro lepší vzhled pak polepil skla černou fólií s propustností 35%.

Ačkoliv Ivan preferuje nízkou spotřebu, nakonec se motor také dočkal. Na výkonu zapracovalo načipování, které z motoru vyždímalo celkových 116 koní. Pro dokonalý vzhled i funkčnost si Ivan vymyslel další úpravu. Když RS, tak s kotoučovými brzdami na všech kolech. Nová náprava s kotoučovými brzdami udělala se vzhledem vozu své a majitel si nemůže vynachválit brzdný účinek. Na přední nápravu pořídil sportovní děrované kotouče Zimmermann a všechny třmeny nastříkal sytě zelenou barvou. Efekt vozu limitované edice začínal být hmatatelný a iluze naprosto dokonalá.

Exteriéru zbývalo jediné. Znaky verze RS.

Ivan je nejen puntičkářem, alespoň co se úpravy jeho vozu týká, ale také milovníkem svého pejska, který se jmenuje Vici (čte se Viči). Jde o čistokrevnou rasu malého bílého knírače a několikanásobného šampiona soutěží. Právě tento malý psík však může za to, že Ivan nerealizoval svůj další nápad: originální kožené sedačky z modelu RS. Zůstaly originální ze sériového modelu – Vičínek by údajně kůži poškrábal drápky, což se pochopitelně na šampiona nehodí.

V interiéru si ovšem našel místo tříramenný škodovácký volant, hliníkové pedály a originální řadící páka. Ivan změnil dekor středového panelu v hliníkovém vzhledu. Největší pochvalu si však zaslouží budíky. Nejen, že jsou bíle podsvícené, ale chlubí se chromovými kroužky. Zbytek podsvícení je vyveden v červené barvě. Originální barva podsvícení je zelená. Audio zastupuje zatím jen autorádio Sony CDX-R3300 s originálními reproduktory.

Na první pohled je tato Octavia čistokrevným eReSem. Optický tuning v tomto momentě vyhrál nad sportovní jízdou z čistě praktických důvodů.

Oba dnes představované vozy jsou z koncernu VW. Seat již řadu let produkuje emocionální vozy a model Leon patří k velmi oblíbeným strojům. Opět se bavíme o standardní verzi s motorem 1,9 TDI. Majitelem vozu je David Kraus, který vyzkoušel už řadu vozů a z oblíbených japonců (Toyota MR2, Mazda 323F) velice rychle přesedlal na zuřivého španělského býka, který však ve své původní verzi působí poněkud fádně.

Když se objevil první Seat Leon Cupra R, sportovní srdce milovníků hatchbacků zajásalo. Šlo hned od začátku o nejvýkonnější, nejrychlejší a nejdynamičtější model Seatu. Pod kapotou sériové verze buší srdce o obsahu 1,8 litrů 20V s výkonem 225 koní. Davidův Leon jezdí s výkonem 116 koní, což nemá s Cuprou R absolutně nic společného. Jenže stejně jako Ivan, také David se dal na cestu praktičnosti a díky renovaci bytu dělá ústupky. Jediná možná varianta tak zbyla v podobě optického designu Leonu ve stylu Cupry R.

Model z června roku 2000 si vzal David do parády hezky z gruntu. Přední a zadní spojler Cupra R, prahy Cupra R. „Sehnat spojlery Cupra R bylo neskutečně složité. Hledal jsem všude možně, ale nebyly,“ vzpomíná na dobu shánění dílů David. Ovšem nakonec se podařilo a David tak mohl přistoupit k nákupu dostupnějších světlometů typu Angel Eyes s bixenony a hliníkových kol O.Z. Palladio.

Kola mají rozměr osmnáct palců a jsou obuta v pneumatikách Pirelli Zero Nero o rozměrech 225/45 R18. S brzdami ani podvozkem se zatím nedělo nic, protože David vůz používá pro každodenní ježdění a stav silnic ve městě je spíš pro offroady než pro nízké a tvrdé sportovní podvozky.

Hned na první pohled do interiéru je jasný Davidův postoj k tuningu. Funkčnost vítězí nad nesmyslnými plastovými polepy, stromečky a imitacemi hliníkových koberečků. Hmatatelné je to zejména díky střídmé změně interiéru, kde se nezměnilo kromě sedaček a loketní opěrky téměř nic. Ovšem sedačky jsou ze Škody Octavia RS, tedy kožené a vyhřívané.

Teplo má David vůbec rád, takže neváhal do vozu nainstalovat nezávislé topení Eberspecher. Další změnou jsou kompletně pofoliovaná okna a zástavba parkovacího asistenta. Oproti Ivanovi se David více zajímá o hudební aparaturu. Již nyní je připraveno pro kvalitní poslech autorádio Sony, které tlačí hudbu přes pěti set wattový zesilovač MaxAudio do zatím sériových reproduktorů a basového subwooferu Magnat o výkonu 400 W.

Oba automobily jsou jedinečné ve svém provedení. Čistý a funkční design, bezchybné zpracování. Přesto, když je potkáte na ulici, nebudete ani hádat, že tito dva přátelé jsou také tuneři, a to tuneři, kteří do svých miláčků investovali nemálo času a peněz.

Text a foto: Jiří Juránek
Redakce@autodoplnky.cz

 

Kompletní fotogalerii naleznete ZDE

 

Repliky jako originál

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek