Tuning REDAKCE

Škoda Fabia: Kaizen v praxi (20.10.2009)

TUNING LIFE - KAIZEN lze volně přeložit jako neustálé zlepšování. Je to metoda výrobních podniků, kteří systematicky optimalizují své procesy a neustále zlepšují své standardy. Každou odchylku, která je mimo toleranci pak řeší společně se svými pracovníky, kteří díky svým nápadům mohou výrazně pomoci celému pracovnímu cyklu. Toyota Production Systém jako filosofie ovlivnila celý svět výroby automobilů a slova jako KAIZEN, MUDA a POKA-YOKE se v automobilovém průmyslu zavedla jako synonymum properující budoucnosti a světlých zítřků. Neustálé systematické zlepšování ovšem také pasuje na Škodu Fabii Luboše Koláčka, který je matadorem českých srazů a svým věkem dokazuje, že tuning není záležitostí jen pro kluky do pětatřiceti let, ale pro kluky bez rozdílu věku.

Poprvé jsem Škodu Fabii tunera z Týna nad Bečvou zaregistroval na srazu v Čáslavi na konci března letošního roku. Na první pohled se mi sice rallye styl nelíbil, ale pak jsem zjistil, že majitel vozu jde do úprav postupně a stejně jako automobilky své procesy, také on svůj vůz pomalu mění k lepšímu. Důkazem mohou být sedmnácti palcová chromová kola BSA, která prozrazují, že do budoucna se vůz bude postupně měnit, i když spoilerová sada tomu zatím moc nenapovídá. „Fabii jsem koupil v roce 2004 a v roce 2006 koupil zadní křídlo a patnácti palcová litá kola. Tím to začalo a už jsem se vezl,“ prozrazuje své začátky Luboš.

Nicméně tuner od Helfštýna není žádným začátečníkem. Rukama už mu prošly Škoda 100, 105 nebo Favorit. Jako osmnáctiletý  mladík krotil Jawu 350. „Tu když tenkrát někdo měl, tak byl borec,“ usmívá se Luboš a dodává: „Dnes už jsou ty možnosti jiné. Jak u motorek, tak u aut.“

Škoda Fabia má pod kapotou čtyřválec 1,4 MPI, který je očipován na výkon 65 koní. V motorovém prostoru můžeme najít vzduchový filtr nebo rozpěrnou tyč. Nejvíce nás ale zaujme airbrush, který je stejně jako zbytek doplňků laděn do modré barvy. Otevírání kapoty zajišťují nové plynové vzpěry od Milotecu.

Karoserie vozu se pyšní předními a zadními spoilery a prahy od Autostyl Janko. Celkový vzhled doplňuje střešní křídlo a křído pátých dveří. Sportovní charakter má napovídat sání vzduchu na střeše – to je ovšem falešné. Zrcátka M3 jsou stejně jako maska  chladiče a kola v chromu. Exteriér doplňuje čirá optika vepředu i vzadu. Pod předními světly si můžeme všimnout pásky s diodami pro denní svícení. Tu tam má majitel ještě z doby, kdy nebyla světla s LED diodami pro denní svícení volně dostupná.

Zadní dveře mají zavařené kliky, airbrush, který jsme viděli v motoru, pak můžeme obdivovat také na víčku palivové nádrže a následně i v interiéru. Karoserii doplňují chromovaná kola BSA o velikosti sedmnáct palců. Pneumatiky mají rozměry 205/40. „Brzdy jsou sériové, bubny jsem vzadu nalakoval do červené barvy, stejně tak třmeny vepředu. Pro snížení jsem použil pružin V-max, které snížili vůz o čtyřicet milimetrů. Tlumiče jsou nadále sériové,“ vysvětluje majitel vozu.

Co se postupně letošní srazovou sezónou mění, je interiér vozu. Na jednom srazu mě Luboš informuje o možné změně výplní předních dveří a na dalším srazu za týden už je práce hotová, a to navíc v kůži a laminu společně s reproduktory a monitory Alpine. Neuvěřitelné. Ačkoliv není v metodice Kaizen Luboš příliš kovaný, systém zpětné reakce zavedl velmi rychle. Interiéru vévodí dvě sportovní sedadla v černé kůži od Autostyle s tříbodovými pásy od Moma. Nové dveřní výplně již napovídají, jak bude v budoucnu celý interiér vypadat. „Přes zimu bych ho chtěl dát do kůže a využít ještě více ploch pro airbrush,“ sděluje tuner. Nicméně i přes absenci kůže a dalších lakovaných ploch zde můžeme najít zajímavé doplňky: konzole řadící páky má svůj původ v Audi TT, hlavice řadící páky a ruční brzdy je stejně jako pedály a opěrka na nohu od Milotecu. Měřáky na A sloupku hlídají tlak oleje a dobíjení. Vše je modře podsvíceno, dokonce i dveře a podlaha pod pedály. Díky hliníkovým kobercům se modré světlo odráží i do interiéru. Další novinkou, kterou minulý měsíc tuner instaloval do svého vozu, je nový 40 centimetrový monitor na strop vozu. „Říkám tomu Letní kino a vypadá to velmi dobře,“ komentuje svou novinku Luboš a pochvaluje si hudební zástavbu. Ta totiž zabrala celý zavazadlový prostor. Je sestavená z komponentů Ground Zero a Alpine a sekunduje jí laminátová zástavba v airbrushi.

Luboš se věnuje tuningu tři roky. „Manželka mi to bohužel toleruje, což dělá chybu. Do budoucna bych totiž chtěl dát pryč zadní sedadla a ještě trochu rozšířit možnosti hudby. Děti jsou zaopatřené, barák mám postavený, tak se věnuji svému koníčku. Určitě ještě dojde na přední spoiler. Tam si představuji něco jiného,“ prozrazuje majitel Fabie a naznačuje, že evoluce vozu ještě určitě neskončila a je nadále co zlepšovat.

Letos Luboš se svou Fabii absolvoval již dvanáct srazů. Chce nadále jezdit se svým upraveným vozem po srazech, ačkoliv nevylučuje, že by se pustil do úpravy úplně jiného vozu. „Nemám sen o Ferrari nebo Lamborghini, líbí se mi ale Citroën C4. Viděl jsem jeden upravený na Slovensku a moc se mi líbil,“ dodává.

Stejně jako ostatní tuneři, také Luboš Koláček v rozhovoru mluví o tom, že tuning je o penězích a možnostech každého stavitele. Každým týdnem se jeho Fabia zlepšuje a  my věříme, že nás Luboš ještě překvapí. Jak sám říká, na auto dal spoustu věcí, které se mu nyní nelíbí. Prozrazuje snad, že neustálé zlepšování k jeho vozu patří a je potřeba rychle a efektivně realizovat své nápady? Podle nás ano!

Fotogalerie ZDE.

Text a foto: Jiří Juránek
článek vyšel v magazínu Tuning Life 6/2009.

 

 

 

Škoda Fabia: Kaizen v praxi

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek