Tuning REDAKCE

Tuning: Karosérie dle paragrafů (03.12.2004)

tuning-aktuality/03_12_2004_karoserie/1Tuning: Karosérie dle paragrafů

Vánoce jsou před námi a nezbývá než si přát, že je stále méně mezi námi těch, kteří v dobré víře ke křesťanským svátkům zdobí nejen stromeček, ale i svůj vůz. Ovšem stejně jako v ostatních oblastech, i v tuningu existují jistá pravidla. A některá nám mohou zejména v příštích letech činit značné potíže. Ať se nám to totiž líbí nebo ne, jsme účastníci silničního provozu a jako tací musíme dodržovat zákon o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. a vyhlášku o schvalování technické způsobilosti vozidel na pozemních komunikacích 341/2002 Sb. To se týká jak způsobu řízení vozidla a dodržování pravidel silničního provozu, tak technického stavu vozu. Ačkoliv to žádný tuner nechce slyšet, je nutné, aby veškeré úpravy a doplňky, kterými vůz vylepšujeme, měli atesty a homologace např. ATEST 8SD, TÜV, ABE atd.

Změny na karoserii by měly být prováděny vždy v rámci povolených úprav. To znamená, že pokud se úprava netýká části, která by narušila karoserii nebo výrazně přesahovala obrysy vozu, taková úprava v zásadě nevadí. Je možné si na automobil pořizovat laminátové či karbonové spojlery. Stejně tak nevadí spojlery domácí výroby, pokud nemají ostré hrany a jsou ke karoserii pečlivě přimontovány a opět délka nepřesahovala povolené rozměry automobilu. Nevadí homologovaná křídla a doplňky. To znamená, že nevadí plastové nasávače vzduchu ať už na kapotě nebo na střeše nebo hliníková či laminátová křídla. Zde je ovšem velmi nutné, aby tyto splňovaly atesty, neboť převážně u „křídel“ vzniká největší riziko ostrých hran a nesplnění limitů.

Další samostatnou kapitolou mohou být zavařené kliky. Tzv. odskoky jsou dnes velice moderní záležitostí a pokud systém otevírání dveří splňuje homologaci, pak není zavaření klik problémem. Otevírání dveří ve stylu Lamborghini už je pak samostatnou kapitolou, neboť homologované systémy VDO jsou velice drahé a zlaté české ručičky s pomocí pantů a plynových vzpěr dokáží to samé za mnohem méně finančních prostředků. Zde je nutné se poradit s techniky a případně přezkoušet v ÚSMD a výjimku nechat zapsat do technického průkazu. Většina pantů po domácku řešených je uchopena za přední střešní sloupek a ten nemá takovou tuhost, aby mohl být namáhán otevíráním dveří a při počtech se i mistr tesař utne.

Pokud budeme hovořit o lakování vozu, zde neexistují přímá pravidla, vždy je ale nutné změnu uvést v technickém průkazu.

Na závěr tématu karoserie zabrousíme do oblíbené úpravy české Škody 110 R, ze které se již několik úpravců snažilo vyrobit české Porsche s využitím přední části Škoda 1000 MB. V zásadě je tato úprava povolena, neboť Škoda Auto přímo garantuje možnost použití dílů mezi vozy Š 1000 MB a Škoda 110 L / R.

Karoserie vozu je jedním z nejzásadnějších faktorů, podle kterých vybíráme náš snový vůz. Před každou úpravou je třeba přemýšlet, jestli je opravdu natolik nutná, abychom porušovali vyhlášku a zbytečně tak omezovali provoz našeho vozu.

 

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz

 

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek