Tuning REDAKCE

TUNING LIFE - Škoda 120 LS (14.10.2009)

TUNING LIFE - Pokud v soutěži Chcete být milionářem padne otázka, kdo je jedním z nejodvážnějších a nejkontroverznějších tunerů na české scéně, bezesporu bude jednou z odpovědí A až D jméno Radek Hykeš. Jeho Škoda 120 LS se totiž natolik vychyluje z průměru, že se setkává s nepochopením konzervativnějších tunerů. Přitom je Radek jedním z těch, kteří realizují své nápady, a když vás jednou jeho vůz zaujme, můžete začít s odhalováním detailů, u kterých se často pobavíte. A jak sám Radek říká: „Když někde něco vidím a líbí se mi to, tak to prostě fláknu na auto. A každý si může říkat, co chce, je to moje auto!“

Psát článek o Radkovi je jako nostalgické vzpomínání při čaji o páté v zimním období za  poslechu rádia Vltava. S Radkem jsme se seznámili začátkem července v roce 2003 na malém srazu v autokempu Pávov u Jihlavy. Společně s Tomášem Holubářem a jeho vínovým eRkem jsme ostatním účastníkům srazu  „vyžrali“ tři první místa. Beze studu přiznávám, že jsem se svou Škodou 1000 MB skončil až třetí. Nicméně tehdy byla Radkova 120 LS specialitou v původním stavu. Byla oranžová. Žádná černá kapota ani křídlo. Pouze litá kola, nádherný lak, čistý motor a extrémně zachovalý interiér.

Naše následné telefonické přátelství doplnilo několik setkání na srazech, i když ve své době byl Radek vůči českým srazům celkem vybíravý. V dnešní době se ovšem začíná znovu objevovat a jeho vůz se stal velmi významnou součástí takzvané Rat Scene. „On to ale není rat. Je to prostě styl, který valí v Německu, Holandsku nebo Belgii. Radši tomu říkám Old School,“ prozrazuje Radek.

Škodu 120 LS vlastní Radkova rodina již od roku 1979. Tehdy se Radek narodil a pět měsíců po jeho narození ve škodovce vyrobili vůz, který si následně jeho otec koupil. Oběma je dnes 30 let. Radek s automobilem při svých řidičských začátcích havaroval přes střechu. Nesešrotoval ho. Opravil ho a vůz vybavil kompletně novou plechařinou. Vše je nové, pouze skelet je originální. Prvním tuningem bylo zavaření C sloupků. Následovala renovace a nádherný oranžový lak. Luxusní verze stodvacítky tak hrdého majitele vozila v decentně upraveném stavu až do roku 2005, kdy začal Radek aktivně pracovat na evoluci svého vozu. „Přišel jsem na to, že věci, které se dřív na auto používaly, jako třeba zahrádka nebo dvoumetrový bič jako anténa, stále leží v garáži. Zjistil jsem, že venku tyto retro prvky frčí, hlavně v Holandsku. Tak jsem to všechno vzal a dal na auto. Tím to začalo. A pak jsem v květnu 2006 v Mimoni získal pohár za Best Creative,“ vzpomíná na začátky zásadních úprav Radek.

Jak již bylo zmíněno, automobil je nutné postupně objevovat. Pokud začneme na přídi, pak si všimneme bohatých doplňků. Čím začít? Tak asi maskou. Ta pochází z modelu 105 GL a její vnitřní část je upravená mřížka z vozu Seat Toledo – modelový rok 99 a více. Radek prozradil, že plast se musel natavit tak, aby byl v masce rovný. Světla jsou originální, nově na nich najdeme chromové kšilty, které jsou určeny pro Volkswagen Brouk. Radek je musel naohýbat na průměr světel českého vozu. Přední podčelo je kompletně zrezlé. Třídílný spoiler je originální, v době prodeje vozu byl volně dostupný jako doplněk na českém trhu. Nárazníky jsou originální, najdeme v něm ovšem kouřové blinkry. Mlhovky na nárazníku Radek nepoužívá, proto mají návleky. Old School prozrazuje žlutá přeškrtnutá mlhovka s chromovaným kšiltem. Dalšími doplňky jsou stylové nápisy nebo kožená brašna určená původně na choppery.

Přední kapota je lakovaná do černé barvy. Vévodí jí obrovský maltézský kříž. „Chce to prostě odvahu vzít nůž a říznout do nalakovaný kapoty. Tak jsem říznul. Sundal jsem komplet barvu, vzal flexu s kotoučem, obrousil jsem to až na syrovej plech a pak to celé nalakoval čirým lakem,“ vysvětluje tuner.

Přední blatníky na první pohled vypadají netknutě, ale mají svou historii. Radek chtěl mít na své škodovce boční blinkry. Použil tedy dostupný díl ze Škody Favorit. Ale tyto blinkry  byly podle tunera nehezké a zbytečně hranaté. Radek tedy koupil na vrakovišti blatníky ze čtyřkového Golfa a blinkry z Volkwagenu zapracoval do blatníků. V této verzi jezdil Radek asi tři roky. Pak si všiml záslepek „Ghia“ na Fordu Focus C-Max po faceliftu, které pasovaly přímo do připraveného otvoru.

Stěrače oken jsou nové. „Škoda 120 nemá takový to účko, co se dávalo od Favorita výš. Musel jsem to kompletně překopat. Použil jsem díly ze zadního stěrače z Favorita. Nyní tam jsou aerotwiny o délce 51 centimetrů. Originální škodovka má délku stěrače 40 centimetrů,“ prozrazuje Radek. O použitých zátkách od piva připevněných na ramenech stěračů už nehovoří. 

Přední okno se může pochlubit stylovým clonítkem, které  také pochází z Brouka. Je upravené na rádius české škodovky. Držáky si Radek vymyslel sám. Chromovaná zrcátka jsou na první pohled také sériová. Málokdo ví, že modré sklo je původně ze zrcátek Audi A4. Dveře se dočkaly nově obroušené šachovnice, víčko nádrže je z Yamahy. Zadní čelo se prezentuje upravenými lampami. Základ jsou originály. Ty ale nemají čiré blinkry. „Vyštípal jsem z eMkových lamp zpátečku a napasoval ji do blinkru. Je to neuvěřitelná práce, ale zase to nikdo na autě nemá. Po stranách jsou sice oranžové, ale přesto to vypadá dobře,“ chlubí se tuner.

Nápisy na zadním čele jsou z fontu automobilky Volkswagen. Slovo RETRO je složeno z písmenek modelu VW TRANSPORTER. Písmena 120 LS jsou z motorového označení modelů Polo a Passat. Zadní mlhovka je opět maltézský kříž určený původně na choppery. Na chopperapatří i nosič na zadní kapotě. Kapota motoru je stějně jako podčelo na přídi zrezlá. Střecha má černou barvu a je prodloužena nástavcem od ELLRI.

Pokud se podíváme pod kapotu, najdeme sériový agregát se sériovou čtyřstupňovou převodovkou. „Motor je komplet po GO, hlava se překopala na natural, je tam 70 ampérovej altík z feldy, ostřejší vačka - nějakých 262 stupňů a otevřený filtr KN,“ vysvětluje úpravu motoru Radek a ihned obhajuje, proč má na autě sériový výfuk. „Původně tam byl laďák, ale ten jsem sundal, protože na dlouhé cesty se s tím nedalo jezdit.“ Koncovka výfuku je medvědí tlapa, kterou najdeme nejčastěji na upraveném Trabantu nebo Warburgu.

Vůz stojí na třinácti palcových kolech. „Měl jsem v plánu, že na ty svý plechový čtrnáctky dám šestnáctkový poklice ze Superba. Vypadalo to luxusně, ale pak jsem byl na dovolené s přítelkyní v Dánsku u kamaráda, co tam má muzeum škodovek. Řekl jsem mu, že sháním jistý typ kol, on mě vzal do sklepa, kde měl dvě sady a řekl: Tak si vyber. Vzal jsem si ty lepší. Originály vyráběla firma KN, stejná jako pro model kol Apollo. Těmto se říká Minilite, ale jsou to originál třináctky se škodováckou roztečí. Jsou k tomu speciální matky, středovou pokličku jsem použil z kol Apollo. Kola jsem nechal nalakovat  do zlaté barvy se třpytkami.“ Radek ovšem uvádí, že kola jsou díky podložkám o dva centimetry vytažené ven. Obouvají pneumatiky Barum o rozměrech 175/65.

O snížení se postaraly tlumiče Kayaba japonského výrobce. Pružiny jsou také sportovní. Celkem byl vůz snížen o 35 milimetrů na každé náparavě. Jak říká Radek, je to docela tvrdý.

Když se podíváme do interiéru, najdeme řadu velmi originálních nápadů. Řadící páku vystřídala zlomená golfová hůl značky Ping. Do kapes v předních dveří se nastěhovaly šišky a zadní dveře ozdobil popelník z wagonu. Zadní sedadla ve voze nejsou. Radek potřebuje místo na převoz všech doplňků, které následně jeho pozici na tuningovém srazu výrazně zatraktivňují.

Za automobilem vozí Radek malý vozíček. Ten koupil na blešáku v Praze za sto korun a domů ho dostal až po namáhavé cestě metrem. „Mám v něm dřevěnou basu Bernard a americkou poštovní schránku. Je to sranda. Obdobný význam mají také věci na zahrádce. Oplácal jsem ji dobovýma cedulema, přidělal panáka Michelin, vzal lyže a kus zrezlého plotu a všechno to působí hrozně retro dojmem. Baví mě to,“ uzavírá povídání.

Ačkoliv Radek tvrdí, že žádné extrémní změny dělat nebude, po všech těch letech ho beru s rezervou a nemohu se dočkat další sezóny, až si opět něco nového připraví, co opět pobouří desítky tunerů.

Fotogalerii naleznete ZDE.

Text a foto: Jiří Juránek
článek vyšel v magazínu Tuning Life 6/2009

 

TUNING LIFE - Škoda 120 LS

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek