Tuning REDAKCE

Z historie: Škoda 1100 GT (30.06.2004)

loga/autoklubZ historie: Škoda 1100 GT

Celý svět už znal sporťáky od Lamborghini, Maserati i Ferrari. Italské supersporty si získali srdce všech motoristických nadšenců a každý obdivoval nízké, lehké a výkonné vozy. Málokdo ví, že vedle sportovního kupé Škody 110R, která v současné době získává na ceně, měl vzniknout opravdový supersport s označením Škoda 1100 GT. S vozem se setkali pravděpodobně pouze fanoušci škodováckých srazů, kde se čas od času toto líbivé kupé objevuje. A toto GéTéčko bylo přítomno také 39. srazu sportovních vozidel Škoda v České Skalici.

Jak asi vypadala situace na začátku sedmdesátých let, kdy Ústav pro výzkum motorových vozidel uvažoval nad výrobou sportovního vozu odvozeného z kmenového typu Škody 100/110. Návrhářský karosářský tým začal pracovat na moderním konceptu vozu, jehož karoserie bude vyrobena ze skleněného laminátu a plechu. Nový sportovní vůz měl mít vyšší výkon, teleskopický, seřiditelný sloupek volantu či chlazení s odděleným chladičem a výměníkem olej-voda.

Jak už název vozu napovídá, srdcem automobilu byl použit motor z typové řady 110 se zvýšeným výkonem. U vozu byla navržena zadní náprava s trojúhelníkovými vlečenými rameny se šikmou osou kývání a hřídeli kol se dvěma klouby. Ta měla zajistit lepší jízdní vlastností na vozovce, ale stále byl vůz nedospělý a nemohl konkurovat vozům ostatních značek. Testování prokázalo, že vůz byl bez závažnějších konstrukčních závad. Vůz byl podroben průzkumu trhu a na podzim v roce 1970 bylo vystaveno na plzeňské výstavě Plastex. Svůj úspěch si však zasloužil v roce 1971 na ženevském autosalonu.

Malosériové kupé se mělo vyrábět v počtu 400 kusů za rok. ÚVMV počítalo s doplněním výkonnějších motorů. K sériové výrobě však nedošlo. Mladoboleslavská škodovka neměla kapacity a pravděpodobně ani peníze pro výrobu sportovního vozu. Ačkoliv se českoslovenští motoristé těšili na svůj první opravdový sporťák, socialistický režim tento vůz nepřijal za vlastní a 1100 GT se tak nikdy neprohánělo po českých silnicích ve vyšších počtech. Několik málo kusů však v provozu zůstalo a jsou vysoce sběratelsky ceněny.

Jiří Juránek
redakce@autodoplnky.cz
Foto: autor

mask/orange_ctverec  Pár obrázku škody 1100GT

     
     
     

zpět na seznam všech novinek

Sdílet na facebooku Přidej na Seznam Přidej na Google Přidej na Netvibes pošli na vybrali.sme.sk TopČlánky.cz Přidej odkaz na Bookmarky.cz

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek